نبرد برای جلوگیری از خروج خنجر لورنس عربستان از انگلیس

«غرفه کریستی» آن را ۱۲۲ هزار پوند فروخت

خنجر لارنس عربستان

رسانه های انگلیس روز گذشته سرگرم خبر ممنوعیت سفر یک خنجر و یک پیراهن سفید ابریشمی در میان دارایی های لورنس عربستان از انگلستان بودند. این وسایل تاریخی در ماه ژوئیه سال گذشته در حراج علنی « کریستی» ضمن حراج بخشی از کتاب ها و نسخه های خطی کمیاب فروخته شده بودند. خنجر به خریداری که هویتش فاش نشده است، به مبلغ ۱۲۲٫۵۰۰ هزار پوند، و پیراهن سفید به قیمت ۱۲٫۵۰۰ هزار پوند فروخته شدند.

اد فایزی، وزیر فرهنگ انگلیس که دستور ممنوعیت خروج این وسایل را صادر کرد، در این باره گفت: «این ها قطعات آیکونی هستند، و بخشی جدایی ناپذیر از تصویر دائمی لارنس هستند و مهم است که این قطعات کلاسیک  در انگلستان باقی بمانند». وی افزود: «لارنس عربستان یکی از منحصر به فرد ترین شخصیت های قرن بیستم است».

 این خنجر و پیراهن از مهم ترین ویژگی های تابلوی رنگ و روغنی است که توسط آگوستوس جان نقاشی شده و لارنس را با لباس عربی نشان می دهد.

از سوی دیگر یکی از مسؤلان «غرفه کریستی» به «الشرق الأوسط» گفت: «ممنوعیت صادرات موقت نسبت به برخی از قطعات تاریخی که به خارج از کشور صادر می شوند به طور روتین توسط دولت انجام می شود، و این کار به منظور تلاش برای فرصت دادن به مؤسسه های انگلیسی جهت خرید وسایل به همان قیمتی است که در حراج به دست آورده بودند، و معمولاً نهادهای فنی در کشور مشمول این سیستم هستند».

الشرق الاوسط فارسی:
Related Post