Categories: ایران

مقامات ایرانی درگذشت ماندلا را تسلیت گفتند

مردم سراسر جهان یاد نلسون ماندلا را گرامی می دارند.

نلسون ماندلا، رdیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی و قهرمان مبارزه با آپارتاید، امروز جمعه در سن ۹۵ سالگی به سبب شدت گرفتن عفونت ریه در بیمارستان درگذشت. وی چند ماه اخیر به طور مستمر در بیمارستان و تحت مراقبت های ویژه قرار داشت.

جیکوب زوما، رییس جمهور آفریقای جنوبی در بیانیه ای تلویزیونی خبر درگذشت ماندلا را اعلام کرد. وی گفت «نلسون ماندلا ما را ترک کرده است.»

ماندلا در ساعت هشت و ۲۰ دقیقه به وقت محلی در حالی که اعضای خانواده اش در کنارش بودند، در آرامش درگذشت. وی در بیمارستانی در شهر پرتوریا در آفریقای جنوبی درگذشت.

زوما در صحبت های خود اعلام کرد: «ملت ما بزرگترین فرزند خود را از دست داده است. مردم ما پدر خود را از دست داده اند. تقلای خستگی ناپذیر او برای کسب آزادی احترام جهانیان را برایش به همراه آورد.»

ایران درگذشت ماندلا را تسلیت گفت

بلافاصله پس از اعلام خبر درگذشت ماندلا، حسن روحانی رییس جمهوری ایران در پیامی درگذشت نلسون ماندلا را به رییس جمهور آفریقای جنوبی و مردم آن کشور تسلیت گفت.

در پیام روحانی آمده است: «نلسون ماندلا به آزادی و برابری انسانها نه تنها در کشورش آفریقای جنوبی بلکه در پهنه جهان، باور شک ناپذیری داشت و در این باور راستین هیچگاه به خود تردید راه نداد.»

روحانی در پیام خود ماندلا را «شخصیت ممتازی» خواند که «پس از پیروزی و به بار نشستن مبارزات، با پیوند اخلاق و سیاست، شیرینی بخشش در عین فراموش نکردن را حتی به زندانبانان و به بند کشندگان خود چشانید و از خود خاطره کم نظیری برای جهان بشریت به جا گذاشت.»

وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی درگذشت ماندلا را تسلیت گفت و از وی به عنوان «رهبری بزرگ در مبارزات ضد تبعیض نژادی» یاد کرد.

سیدمحمد خاتمی: ماندلا نمی میرد

در پیام محمد جواد ظریف آمده است: «زندگی سراسر مبارزه وی احترام همه جهانیان را برانگیخت و درس های آموختنی بر جای گذاشته است.»

سید محمد خاتمی رییس جمهوری پیشین ایران در پیامی یاد « بزرگ مردی از تبار آزادگی و انصاف» را گرامی داشت و در بیانیه ای که در سایت رسمی خود منتشر کرد چنین گفت: «ماندلا نمی میرد.»

در بیانیه خاتمی آمده: «نلسون ماندلا بزرگ مردی است از تبار آزادگی و انصاف که پربارترین دوران عمر خود را در زندان به سر برد تا انسانیت اسیر بیداد و تبعیض را در هر کجای زمین از زندان برهاند.»

وی در ادامه افزود: «امروز تنها مردم بزرگوار و سربلند آفریقای جنوبی نیستند که در ماتم از دست دادن این مرد جلیل القدر داغدارند بلکه جان همه آزادگان همه آنان که حرمت انسان و حقوق او را پاس می دارند و همه آن ها که در جستجوی عدالت اند و از بیداد بیگانه و جباریت قدرتهای خودی رنج می برند در عزای او آتشناک است.»

رییس مجلس ایران هم در پیامی درگذشت نلسون ماندلا را به ملت، پارلمان و دولت آفریقای جنوبی تسلیت گفت.

در پیام علی لاریجانی آمده: «فقدان آقای نلسون ماندلا قهرمان بزرگ مبارزات نژادپرستی و آزادیخواهی موجب تاسف گردید… او نماد قیام‌های ضد نژادپرستی بود و اقدامات وی آموزه‌ها و الگویی برای همه آزادیخواهان و آزاداندیشان است.»

لاریجانی از سوی خود و نمایندگان مجلس مرگ ماندلا راه به «ملت، پارلمان و دولت دوست آفریقای جنوبی» تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد «اندیشه‌های انسان‌دوستانه آقای نلسون ماندلا برای جهانیان روشن و درخشان باقی بماند و جاوید باشد.»

ماندلا پس از آزادی از زندان دو بار به ایران سفر کرد. تیرماه سال ۷۱ دو سال پس از آزادی از زندان همزمان با ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و مهرماه سال ۷۸ همزمان با ریاست جمهوری محمد خاتمی. وی در هر دو سفر با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرد.

الشرق الاوسط:
Related Post