Categories: ایران

مجلس ایران همچنان درباره توافق ژنو توضیح می خواهد

وزیر امور خارجه ایران برای توضیح جزئیات توافق هسته ای موقت در مجلس حاضر شد.

به نظر می رسد با اینکه مذاکره کنندگان هسته ای ایران بارها در صحن مجلس این کشوردر مورد توافق ژنو توضیح داده اند، هنوز این نمایندگان نیاز به توضیح بیشتر از دولت دارند.

جواد کریمی قدوسی یکی از نمایندگان مجلس ایران و عضو فراکسیون اصولگرایان روز سه شنبه اول بهمن (۲۱ ژانویه) به خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا گفت: «۶۰ نفر از نمایندگان در نامه ای به علی لاریجانی رییس مجلس با انتقاد از وزیر امور خارجه، از او درباره مذاکرات هسته ای و توافق ژنو توضیح خواستند.»

به گفته قدوسی نمایندگان مجلس به علت عدم اطلاع رسانی محمد جواد ظریف (وزیر امور خارجه ایران) از وی توضیح خواسته اند.

نمایندگان مجلس ایران در حالی درخواست توضیح از وزیر امور خارجه این کشور را مطرح کرده اند که ظریف پس از توافق ژنو در صحن علنی مجلس، ابعاد فنی و حقوقی و دستاوردها، تعهدات و وظایف ایران و شش کشور آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان را برای نمایندگان مجلس شرح داده بود.

همچنین وی اعلام کرده بود که متن توافق ژنو به همراه ترجمه رسمی آن در اختیار نمایندگان مجلس این کشور قرار می گیرد تا در جریان توافق انجام شده باشند.

تشکیل کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه ژنو در مجلس ایران

در خبری جداگانه خبرگزاری مهر از تشکیل کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه ژنو در مجلس ایران خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از حسین نجابت عضو کمیته نظارت بر اجرای توافقنامه ژنو در مجلس ایران نوشت: « این کمیته در گام اول باید از متن دقیق توافقنامه ژنو و تعهدات پذیرفته شده، اطلاع یافته و پس از آن بر روند اجرای آن نظارت کند تا بازرسان آژانس یا برخی مقامات پا را فراتر از این توافقنامه نگذارند.»

بر اساس این گزارش ریاست این کمیته بر عهده بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران است و اعضای آن روسای کمیته های این کمیسیون و همچنین حسین نجابت، علیرضا زاکانی نمایندگان مردم تهران و ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان به عنوان متخصصان حوزه هسته ای هستند.

توافق شش ماه ژنو که توسط ایران و گروه ۱+۵ امضاء شده بود، از روز دوشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه)به اجرا درآمد. بخش اصلی این توافق نامه، تعلیق غنی سازی اورانیوم بیست درصدی، تایید آن از سوی آژانس و سپس تعلیق بلافاصله بخشی از تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران بود.

ایران در نخستین گام از تعهدات خود در راستای توافق نامه ژنو تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد را روز دوشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) در سایت های هسته ای نظنر و فوردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز کرد. از سوی دیگر نیز اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بخشی از تحریم های خود علیه ایران را به حالت تعلیق درآورده اند.

این تصمیم شامل تحریم بیمه و حمل و نقل نفت خام به مقصد مشتریان فعلی، محصولات پتروشیمی و فلزات گرانبها و چند مورد دیگر است.

الشرق الاوسط:
Related Post