Categories: ایران

لاوروف و روحانی در تهران دیدار می کنند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که به تهران سفر کرده است، علاوه بر ملاقات با محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران با دکتر حسن روحانی رئیس جمهور این کشور نیز دیدار خواهد کرد. این نخستین سفر وزیر امور خارجه روسیه به تهران از زمان آغاز به کار دولت یازدهم است.

بر اساس گزارش خبرگزاری ریانووستی روسیه، موضوع سفر لاوروف، بررسی روند تحولات برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ابعاد مختلف روابط دوجانبه مسکو و تهران است.

حضور وزیر امورخارجه روسیه در تهران در حالی صورت می گیرد که مذاکرات کارشناسان فنی در پی توافق اولیه اخیر از دیروز در ژنو آغاز شده است.

“ایگور مارگولوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه کنفرانس علمی که در مسکو برگزار شد در جمع خبرنگاران اعلام کرد: سرگئی لاوروف در سفر به تهران، علاوه بر مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

علاوه بر این در دستور کار مذاکرات لاوروف در تهران، فراهم سازی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو- ۲ و بحث درباره مناقشه در سوریه نیز گنجانده شده است. روسیه همچنان تاکید دارد که شرکت ایران در کنفرانس بین المللی در مورد سوریه ضروری است.

از سوی دیگر به گفته منابع آگاه، در مذاکرات وزیر خارجه روسیه در تهران، مسائل مربوط به دریای خزر نیز مطرح و بررسی خواهد شد. مقامات مسکو بر این عقیده هستند که روسیه و ایران باید حداکثر تلاش خود را بکار بندند تا انگیزه لازم برای مشخص شدن وضعیت حقوقی دریای خزر در نشست آتی سران کشورهای حاشیه این دریا فراهم شود. این نشست قرار است در پاییز سال ۲۰۱۴ در آستاراخان برگزار شود.

سفر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه به تهران، برای روابط ایران و روسیه اهمیت فوق العاده ای دارد.

روسیه همچنین به ادامه و توسعه مذاکرات ژنو علاقه زیادی دارد زیرا دستیابی به توافقات ماه نوامبر و اصولی که اساس این توافقات را تشکیل داد، ناشی از توفیق جدی دیپلماسی روسیه است و بدین ترتیب می توان گفت سال ۲۰۱۳ یکی از درخشان ترین سال های سیاست خارجی روسیه بوده است.

الشرق الاوسط:
Related Post