Categories: ایران

عراقچی: مذاکره با آمریکا هسته ای است، نه برای تجدید روابط

عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه ایران و وندی شرمن، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آمریکا – عکس از ایسنا

معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌‌کننده ارشد در تیم اتمی ایران امروز جمعه دور جدید مذاکرات دو جانبه را در سطوح سیاسی و کارشناسی در ژنو، پایتخت سوئیس آغاز کردند. این مذاکرات دوجانبه در راستای کاهش اختلافات نظرها میان مقامات مذاکره کننده دو کشور پیش از دو بعدی مذاکرات رسمی با دیگر اعضای گروه ۱+۵ برای دستیابی به توافق نهایی است.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و اعضای ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ریاست هیات ایرانی را در این مذاکرات دو جانبه به عهده دارند.

ریاست هیات آمریکایی را نیز ویلیام برنز معاون ارشد وزیر خارجه آمریکا و وندی شرمن مدیرکل سیاسی وزارت خارجه این کشور و نماینده واشنگتن در مذاکرات ۱+۵ برعهده دارند.

در مذاکرات دیروز میزان غنی سازی اورانیوم از سوی ایران و نیز مدت زمان توافق جامع از جمله محورهای اصلی مذاکرات بود.

معاون وزیر خارجه و مذاکره‌‌کننده ارشد در تیم اتمی ایران روز پنج‌شنبه چنین اظهار نظر کرد که، حتی با وجود توافق هسته‌ای، ایران و آمریکا برای مذاکره درباره از سرگیری روابط میان دو کشور آماده نخواهند بود.

عباس عراقچی دیروز ۱۳ شهریور در گفت‌وگویی با رادیو فرانسه تصریح کرد: «میان مذاکرات هسته‌ای و رابطه میان ایران و آمریکا فاصله زیاد است. ما در این مذاکرات فقط در خصوص مسائل هسته‌ای و آن هم در چارچوب گروه ۵+۱ مذاکره می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «حتی با وجود توافق هسته‌ای، تصور نمی‌کنم که ما (ایران و آمریکا) برای مذاکرات در خصوص از سرگیری روابط میان تهران و واشنگتن آماده باشیم. ما فعلا باید روی مذاکرات هسته‌ای تمرکز کنیم.»

جزییات بیشتری از این مذاکرات دو جانبه منتشر نشده است.

امروز جمعه ۵ سپتامبر روز دوم مذاکرات دوجانبه مقامات دو کشور آغاز شد. این گفت و گوهای دوجانبه قرار است فردا نیز ادامه یابد.

پس از مذاکرات وین ۶، این دومین بار است که نمایندگان ایران و امریکا با یکدیگر به طور دوجانبه دیدار و گفت و گو می کنند.

در هفته جاری، روز دوشنبه ۱۰ شهریورماه، نیز محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رییس هیات مذاکره کننده ۱+۵ در بروکسل پایتخت بلژیک دیدار و گفت و گو کردند. طرفین در این دیدار آخرین وضعیت مذاکرات را ارزیابی و نحوه پیگیری این مذاکرات را بررسی کردند.

الشرق الاوسط:
Related Post