Categories: ایران

عراقچی: «مذاکرات کارشناسان ۵+۱ به پیشرفت های خوبی رسیده است»

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد تیم ایرانی


سید عباس عراقچی سرپرست مذاکرات هسته ای ایران نتیجه نشست کارشناسی ایران و گروه ۵+۱ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «پیشرفت‌های خوبی حاصل شده البته برخی مسائل هنوز باقی مانده که باید در سطح سیاسی حل شود.»

عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران٬ روز سه شنبه ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) به خبرگزاری های داخلی این کشور گفت که مذاکرات از روز دوشنبه آغاز شد و تا ساعت ۷ بامداد روز سه شنبه به وقت ژنو ادامه داشته است.

وی همچنین افزود: «دو طرف د باره مسایل مورد اختلاف به پیشرفت‌های نسبتا خوبی دست یافته‌اند٬ اما تا جمع‌بندی نهایی مذاکرات نمی‌توان درباره نتایج آن قضاوت کرد.»

عراقچی تصریح کرد: «کارشناسان گزارش خود را به معاونان و مدیران سیاسی ارائه خواهند کرد چرا که برخی مسایل هنوز باقی مانده که باید در سطح سیاسی حل شود.»

وی همچنین افزود که برخی مسایل باید در سطح سیاسی حل و فصل شود و احتمال دارد او هفته آینده با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات کند. خانم اشتون نمایندگی گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران را برعهده داشته است.

در همین زمینه خبرگزاری ایرنا به نقل از یک عضو هئیت کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ایران که خواست نامش فاش نشود نوشت :«مذاکرات ایران و ۱+۵ در سطح کارشناسی برای تعیین ساز و کار اجرایی توافق نامه ژنو یا همان برنامه اقدام مشترک پایان یافته است.»

دور جدید مذاکرات کارشناسی دو طرف که برای یک روز برنامه‌ریزی شده بود، از ساعت ۸ صبح دوشنبه ۳۰ دسامبر در ژنو آغاز شد و تا صبح روز سه شنبه ادامه داشت.

پیش از این نمایندگان ایران و ۱+۵ در روزهای ۲۸ آذر تا اول دی ماه با یکدیگر در شهر ژنو مذاکره کردند که ادامه این مذاکرات با توافق محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پس از تعطیلات کریسمس موکول شد.

این ، سومین دور مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ برای تعیین ساز و کار اجرایی توافقنامه ژنو است.

ایران و ۱+۵ پس از سال ها مذاکره بر سر برنامه هسته ای صلح آمیز ایران ، سوم آذر (۲۴ نوامبر) در شهر ژنو سوئیس به توافقی دست یافتند که قرار است طرفین برای اعتمادسازی اقداماتی را در طول دوره شش ماهه انجام دهند و سه دور مذاکرات کارشناسی در شهرهای وین و ژنو به منظور تعیین ساز و کار اجرایی این توافق نامه بوده است.

الشرق الاوسط:
Related Post