Categories: ایران

شاید یارانه نقدی ایرانیان حذف شود

در حالی که دولت ایران به علت نبود نقدینگی برای پرداخت یارانه های نقدی به شدت تحت فشار است، مقامات این کشور گزینه های مختلفی را برای حل این مسئله مطرح می کنند و در آخرین اظهارنظر، یکی از نمایندگان مجلس ایران از احتمال جایگزینی سبد کالایی به جای یارانه نقدی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز دوشنبه گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۳ پیش‌بینی شده و اجرا خواهد شد اما احتمال حذف پرداخت یارانه نقدی و دادن سبد کالایی به جای آن وجود دارد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه نشست اعضای شورای گفت‌وگو در جمع خبرنگاران در زمینه چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال آینده ایران گفت: بحث هدفمند‌سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۳ دولت پیش‌بینی شده و مجلس نیز این موضوع را به نتیجه رساند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این سؤال فارس که احتمال جایگزین شدن سبد کالایی به جای پرداخت یارانه نقدی در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد، اظهار داشت: احتمال همه چیز وجود دارد و البته پیشنهادی به دست ما نرسیده و نمی توان داوری کرد و مسلم این است که کنترل نقدینگی و کاهش تورم با پرداخت سبد کالایی امکان‌پذیر تر است و باید در این راستا پیشنهاد دولت را به صورت شفاف دریافت کرد و بعد از آن تصمیم‌‌گیری کرد.

در حال حاضر “تامین اعتبار ماهانه یارانه نقدی” به عنوان یکی از چالش ‌های مهم دولت یازدهم تبدیل شده است و اعضای کابینه یازدهم هم از هر تریبونی استفاده می‌ کنند تا این موضوع را شفاف‌ سازی کنند، این در حالی است که بنا به گفته مسئولان، دولت ایران هر ماه برای تامین اعتبار یارانه نقدی بیش از ۷۶ میلیون ایرانی با کسری بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی دست و پنجه نرم می‌کند.

ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی ایران مهرماه امسال در گفتگو با مهر از توافق مجلس و دولت تا پایان سال جاری برای حذف یارانه بعضی از دهک های ثروتمند و مرفه جامعه خبر داد و گفت: مردم ایران نیز پذیرش این امر را به خوبی درک کرده اند و زمینه اجنماعی این اقدام فراهم شده است.

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نیز پیشتر از کسری بودجه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی یارانه نقدی و امکان قطع یارانه برخی دهک‌ها خبرداده و اعلام کرده بود: طبق ماده ۷ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی در بین مردم توزیع شود، لذا باید دهک‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و یارانه به آن‌ها پرداخت شود.

همچنین علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه با اعلام اینکه یارانه نقدی ماهانه حدود هزار میلیارد تومان کسری دارد، گفته است: مبالغی هم از سایر ردیف های بودجه صرف پرداخت یارانه نقدی می شود اما متاسفانه با کمبود مواجه هستیم.

الشرق الاوسط:
Related Post