Categories: ایران

سید احمد خاتمی: آیت الله شاهرودی گزینه احتمالی ریاست مجلس خبرگان ایران

آیت الله شاهرودی و آیت الله سید احمد خاتمی – عکس از خبرگزاری فارس

آیت الله سید احمد خاتمی، با اشاره به برگزاری انتخابات هیأت رییسه مجلس خبرگان در زمستان آینده، آیت الله هاشمی شاهرودی را از گزینه‌های احتمالی ریاست این نهاد دانست و گفت: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که آقای هاشمی رفسنجانی تمایلی به نامزدی برای ریاست خبرگان ندارد.

به گزارش خبرگزاری ها، سید احمد خاتمی به عنوان عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان در ایران در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه العالم، گفت: آقای هاشمی شاهرودی در حال حاضر نایب اول است و از نظر فضل فقاهتی مورد قبول همگان است و سخنرانی خوبی هم در اجلاس اخیر درباره ولایت فقیه داشت که مورد توجه واقع شد، اما باز نمی توان دقیق پیش بینی کرد که حتما ایشان رای بیاورند.

وی در همین حال تصریح کرد که انتخابات در کشور ما با جاهای دیگر تفاوت دارد و تا شب انتخابات نمی شود پیش بینی کرد.

سید احمد خاتمی همچنین در این مصاحبه در زمینه نامزدهای احتمالی ریاست مجلس خبرگان گفته است که «معلوم نیست تا ایام انتخابات چه کسانی خود را کاندیدا می کنند، الان چند تا اسم سر زبان ها هست، یکی آیت الله هاشمی شاهرودی که الان نایب رئیس اول مجلس خبرگان است، یکی آیت الله یزدی است که الان نایب رییس دوم است و دیگری آیت الله جنتی که الان دبیر فقهای شورای نگهبان است. یکی هم آیت الله موحدی کرمانی است که الان امام جمعه موقت تهران است.»

وی درباره احتمال نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان گفت: «آن طور که من خبر دارم جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست ندارند.»

وی افزود: «الان نیز در فضای عمومی خبرگان اسم ایشان مطرح نیست، اما سیاستمداران ما هر لحظه ممکن است تصمیم جدیدی بگیرند و اگر ایشان هم تصمیمی بگیرد، می شود یکی از کاندیداها و مجلس خبرگان رهبری مانند بقیه برای ایشان تصمیم می گیرد.»

از نظر بعضی کارشناسان و ناظران، با درگذشت آیت الله مهدوی کنی مسئله اینکه چه کسانی قرار است در جایگاه او بنشینند مورد توجه خیلی ها قرار گرفته است. در میان همه مناصبی که او به هنگام وفاتش عهده دار آن ها بوده است دو جایگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی ریاست مجلس خبرگان رهبری و دیگری دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز. این دو جایگاه هم به خودی خود اهمیت بالایی دارند و هم به این دلیل که تا حدودی انتخابی هستند ، اهمیت دوچندانی پیدا کرده اند.

آیت الله مهدوی کنی با اصرار برخی از چهره های اصولگرا که منتقد آیت الله هاشمی رفسنجانی بودند نامزد ریاست مجلس خبرگان شد و در پی آن آیت الله هاشمی رفسنجانی نامزد انتخابات ریاست خبرگان نشد. اکنون هم که آیت الله مهدوی کنی در گذشته است، نخستین نامی که به ذهن خیلی ها می آید همان آیت الله هاشمی رفسنجانی است.

الشرق الاوسط:
Related Post