Categories: ایران

تعداد سانترفیوژها مذاکرات هسته ای را سخت کردند

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) روز چهارشنبه ۱۴ مه با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد – عکس آسوشیتد پرس

چهارمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ١+۵ در وین با ملاقات‌های دوجانبه هیات‌های ایرانی و اروپایی آغاز شد و سپس با دیدار هیات ایرانی و آمریکایی ادامه یافت.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران، امروز جمعه، ۲۶ اردیبهشت، ابتدا با معاونان وزرای خارجه سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت‌وگو کرده و پس از آن دیداری دو جانبه با معاون وزیر خارجه آمریکا وندی شرمن برگزار کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز پنج‌شنبه جلسه ای سه ساعت و نیمی داشتند. با وجود آن که جزییات این جلسه فاش نشد، مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این جلسه را «مفید» توصیف کرد.

ظریف نیز بامداد جمعه در حساب توییتر شخصی خود به زبان انگلیسی توییت کرد: «اراده مهم‌ترین عامل موفقیت در هر گفتگویی است. ما مصمم هستیم – امیدواریم همتایانمان هم همین طور باشند.»

با وجود ابراز خوشبینی مایکل مان و ابراز امیدواری ظریف، یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود درباره پیشرفت این مذاکرات ابراز تردید کرد و گفت: «مذاکرات این هفته سخت و کند بود. ما نگرانیم که پیشرفت نداریم و وقت باقی مانده کوتاه است. ایران کماکان باید تصمیمات سختی بگیرد.»

این مقام آمریکایی تاکید کرد: «شکاف های مهمی بین مواضع دو طرف کماکان وجود دارند.» روز گذشته عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نیز اعلام کرده بود که «هنوز اختلافاتی وجود دارد و برای دستیابی به توافق نهایی همه موارد اختلاف باید حل شود.»

فرزانه روستایی روزنامه نگار و کارشناس سیاسی و هسته ای، ضمن ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه این مذاکرات در این باره به شرق پارسی گفت: «صرف این که پس از شش ماه مذاکرات هم چنان ادامه دارد و در این مرحله مذاکرات برای تعیین چارچوب کلی توافق نامه جامع است، خود جای امیدواری دارد. حتی اگر زمان تعیین شده برای رسیدن به توافق جامع به تعویق افتد، اتفاق مهم و مثبت برای ایران است.»

روستایی تصریح کرد: «ادامه گفتگوها تا امروز دقیقا به آن معنا نیست که درباره همه عناصر به توافق رسیدند. به صورت ضمنی درباره اصولی ترین کلیات توافق حاصل شده است. براساس این توافق مذاکرات جدی تر ادامه پیدا می کند. اما تصور نمی کنم در این مقطع عاملی وارد این معادلات شود و مذاکرات را به هم بزند. برای مثال بازدید آژانس از تاسیسات پارچین می توانست کلیه معادلات را به هم بزند. اما در طول این شش ماه و بعد از بازدیدهای آژانس از تاسیسات ایران دریافتیم، نه تنها چنین شد، بلکه آژانس و گروه پنج به علاوه یک برای تداوم مذاکرات به این موضوع نپرداختند.»

رویترز: سانتریفیوژها موضوع اختلاف در مذاکرات اتمی

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی اختلافات درباره سطح و میزان غنی‌سازی اورانیوم در آینده را مهم‌ترین مانعی که ایران و قدرت های جهانی برای دستیابی به توافق اتمی خواند. این در حالی که مسئله راکتور آب سنگین اراک تقریبا حل و فصل شده است.

رویترز به نقل از مقامات غربی فاش کرد «تعداد و نوع ماشین‌های سانتریفیوژ» علاوه بر «سطح غنی‌سازی و میزان اورانیوم افزوده‌ای که تهران می‌تواند ذخیره کند،» عمده اختلافی است که ایران و شش قدرت جهانی باید به آن بپردازند.

«افت صادرات نفت ایران» به سطح قبل از توافق اتمی ژنو

آژانس بین‌المللی انرژی دیروز پنج‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت، در تازه‌ترین گزارش ماهیانه خود اعلام کرد حجم صادرات نفت ایران به میزان قبل از توافق هسته‌ای ژنو کاهش یافت. صادرات نفت ایران کمی پس از امضای توافق نامه ژنو، در ماه‌های ژانویه و فوریه گذشته، افزایش چشمگیری داشت. صادرات روزانه نفت ایران در ماه فوریه به یک میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه رسیده بود.

این میزان در ماه مارس به یک میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه افت کرد و روند کاهشی را حفظ کرد تادر ماه گذشته (آوریل) به یک میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد که تقریبا برابر با سطح قبل از توافق هسته‌ای ژنو است.

آژانس بین‌المللی انرژی که به ۲۹ کشور صنعتی جهان مشاوره انرژی می‌دهد، در گزارش این ماه خود آورده است که ایران به طور متوسط در سال ۲۰۱۳ روزانه حدود یک میلیون و ۷۰ هزار بشکه صادرات نفت داشته است.

هیگل: آمریکا نخواهد گذاشت ایران جنگ افزار اتمی بسازد

درحالی که دور چهارم از مذاکرات هسته ای ایران و شش قدرت در وین ادامه دارد، چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا در دیداری با مقامات اسراییلی در بیت المقدس گفت: «آمریکا هرگز نخواهد گذاشت ایران به جنگ افزار اتمی دست یابد.»

هیگل امروز جمعه، ۲۶ اردیبهشت دیدارهای جداگانه ای با نخست وزیر و رییس جمهوری اسراییل برگزار کرد.

وزیر دفاع آمریکا در نشست خبری در آغاز ملاقات با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل گفت: «همانگونه که رییس جمهوری اوباما تاکید کرده، آمریکا به اسراییل و مردم این کشور اطمینان می دهد که امکان دستیابی ایران به توانایی هسته ای نظامی را نخواهد داد.»

غرب نگران آن است که فعالیت های هسته ای ایران و راکتور آب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز در سلاح هسته‌ای به کار گرفته شود. ایران تاکید می‌کند که فعالیت هسته ای صلح آمیزی را دنبال می کند و راکتور آب سنگین اراک تنها مصارف پزشکی دارد.

موشک های بالستیک ایران، نگرانی جدید غرب در مذاکرات

در حالی مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک ادامه پیدا می کند که موشک های بالستیک و توسعه برنامه موشکی ایران به نگرانی جدید غرب محسوب می شود. با وجود کاهش خرید، یک گزارش محرمانه سازمان ملل نشان می‌دهد که ایران به توسعه موشک‌های بالستیک خود ادامه داده است.

یک مقام ارشد آمریکا در وین گفت که موشک‌های بالستیک ایران جزو مباحث مورد بحث در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه گنج به علاوه یک است. این در حالی است که مقامات ایران بارها انجام مذاکره درباره موضوعات نظامی و موشکی ایران را رد کرده اند.

روسیه نیز تاکید کرد این مذاکرات صرفا با محوریت موضوع هسته ای است و موضوع موشک های بالستیک در دستور کار این مذاکرات جایگاهی ندارد.

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با حضور در ستاد فرماندهی نیروی هوافضای سپاه پاسداران بر تقویب توان موشکی ایران تاکید کرده بود. طرف‌های غربی مذاکره کننده با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، خواستار محدود سازی برنامه‌ توسعه موشک‌های بالستیک تهران هستند.

روز یک شنبه، وی توقع غرب نسبت به محدود شدن توسعه موشکهای این کشور را «احمقانه و ساده لوحانه» خوانده بود.

رهبر جمهوری اسلامی گفت که همواره طرفدار ابتکار در سیاست خارجی و مذاکره بوده و هست، اما در عین حال به مسوولان توصیه کرد در سیاست خارجی هرچه تلاش و ابتکار وجود دارد به کار بندند و نیازمندی‌های ایران را به تحریم‌ها و مذاکره هسته‌ای گره نزنند.

الشرق الاوسط:
Related Post