Categories: ایران

وزیر خارجه بریتانیا: مذاکرات هسته‌ای تا ۱۰ تیر سال آینده تمدید می‌شود

دیدار وزرای امور خارجه ۱+۵ و کاترین اشتون -آسوشیتدپرس

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ تا آخر ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ (۱۰ تیر سال آینده خورشیدی) خبر داده است. رویترز گزارش داده که ایران تا پایان ماه ژوئن سال آینده میلادی، ماهانه به حدود ۷۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدودشده خود دسترسی خواهد یافت.

امروز، سوم آذر، مهلت دست‌یابی به توافق نهایی و جامع هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵، شامل بریتانیا، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان است؛ تا کنون گفتگوها و اختلافات ادامه داشتند.

در طول این مذاکرات معاونان وزیران امور خارجه ایران با همتایان خود از کشورهای ۵+۱ دیدار و گفتگو کردند. پس از دیدار معاونان که از اوایل هفته گذشته آغاز شده بود، پنج دیدار سه جانبه میان وزیر امور خارجه ایران، کاترین اشتون، مسئول هماهنگ کننده کشورهای ۱+۵ و جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا برگزار شد.

در تازه ترین این دیدارها، که صبح امروز در وین برگزار شد، ظریف و کری دیدار دوجانبه ای برگزار کردند. این دو مقام ارشد ایرانی و آمریکایی دیروز نیز دیداری دو جانبه داشتند که ۷۵ دقیقه به طول انجامیده بود.

بلافاصله پس از این دیدار، کری دیدارهایی با وزرای امور خارجه ۱+۵ و کاترین اشتون خواهد داشت. انتظار می رود وزیر امورخارجه ایران پس از این جلسه به آن ها بپیوندد.

وانگ یی، وزیر خارجه چین نیز صبح امروز وارد وین شد تا دیداری دو جانبه با ظریف داشته باشد. وانگ یی در بدو ورود تاکید کرد، که با توجه به «تعداد زیاد مسائل حرفه‌ای و تکنیکی که هنوز نیاز به بحث‌های دقیق و پیچیده دارند»، ایران و قدرت‌های جهانی باید درباره احتمال ادامه مذاکرات گفت‌وگو کنند.

سرگئی لاروف و جان کری، وزرای خارجه روسیه و آمریکا امروز دومین دیدار دوجانبه خود در این دور از مذاکرات را برگزار خواهند کرد.

گزارش این دیدارهای فشرده در حالی واصل می شود که خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران گزارش داده که در دیدار یکشنبه شب محمدجواد ظریف و جان کری درباره «موضوعات مختلف هسته‌ای و همچنین راه‌حل‌های مربوط به آنها گفت‌وگو [شد] و سناریوهای مختلف نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت که موضوع نحوه ادامه مذاکرات یکی از آنها بود.»

رویترز نیز به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکرات گزارش داده که ایران و ۱+۵ ماه آینده گفت‌وگوهای خود را «احتمالا در عمان» ادامه خواهند داد. در گزارش این خبرگزاری آمده که ایران نمی‌تواند انتظار لغو میزان بیشتری از تحریم‌ها علیه خود در حال حاضر را داشته باشد.

دامنه و ابعاد برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران، چگونگی ادامه فعالیت تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی و نحوه رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، موارد اصلی اختلاف میان طرفین است.

الشرق الاوسط:
Related Post