Categories: ایران

روحانی: روابط کشورهای فارسی زبان در همه عرصه ها توسعه یابد

دیدار روحانی با رییس جمهور تاجیکستان-پریزیدنت دات آی آر

رییس جمهور ایران تاکید کرده است که کشورهای فارسی زبان باید در همه عرصه ها همکاری و روابط خود را گسترش دهند.

حسن روحانی، رییس جمهور ایران روز سه شنبه ۱۱ شهریور در دیدار نعمت امام زاده سفیر جدید تاجیکستان در تهران با اشاره به « روابط گسترده و صمیمانه سه کشور ایران، تاجیکستان و افغانستان»، گفت: «روابط کشورهای فارسی زبان باید در همه عرصه ها توسعه یابد.»

وی با اشاره به به اشتراکات تاریخی دو کشور ایران و تاجیکستان گفته است که «: تهران و دوشنبه همواره روابطی گسترده در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته اند و باید با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود این همکاری ها را در همه عرصه های مختلف گسترش دهند.»

روحانی پیشرفت هر یک از این کشورهای فارسی زبان را امری در جهت تامین منافع، توسعه و رفاه دیگری دانسته است. وی همچنین تاکید کرده است که ایران از « استقرار ثبات، صلح و امنیت در تاجیکستان حمایت کرده و خواهد کرد».

وی با تاکید برای اینکه «زمینه های بسیاری برای همکاری سرمایه گذاران ایرانی و تاجیکی در بخش های دولتی و خصوصی وجود دارد» گفته است: «باید در چارچوب کمیسیون مشترک همکاری، ساز و کار و تسهیلات مناسبی برای استفاده از همه ظرفیت های موجود طراحی شود.»

رییس جمهور ایران روز ۱۸ شهریور به تاجیکستان سفر خواهد کرد. وی با اشاره به این سفر گفت: «در دیدار دوجانبه مقامات عالی رتبه دو کشور راهکارهای عملیاتی شدن توافقات پیشین بررسی و در اجلاس شانگهای نیز که در دوشنبه برگزار می شود، مسایل و همکاری های منطقه ای مورد توجه قرار خواهد گرفت.»

نعمت الله امام زاده نیز از سفر روحانی به کشورش استقبال کرده است و اظهار امیدواری کرده که این سفر منجر به توسعه بیش از پیش روابط دو کشور تاجیکستان و ایران می شود.

انتظار می رود در سفر قریب الوقوع روحانی به تاجیکستان که در حاشیه نشست گروه شانگهای انجام می شود، ده سند همکاری میان دو کشور ایران و تاجیکستان امضا خواهد شد.

ایران یکی از اولین کشورهایی است که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی سابق در ۲۳ سال پیش استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت. حالا حجم سالانه تبادل کالا و موادخام میان دو کشور نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

الشرق الاوسط:
Related Post