Categories: ایران

روحانی: تهران و دوشنبه باید ظرفیت ها را به فعل در آورند

نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان (راست) حسن روحانی رییس جمهور ایران – آژانس خبری فرانسه

حسن روحانی رییس جمهور ایران امروز چهارشنبه ۱۹ شهریور با همتای تاجیکستانی خود در کاخ ملت دوشنبه در نشست مشترک خبری شرکت کرد. روحانی با اشاره به ریشه مشترک فرهنگی و تاریخی میان دو کشور، یادآور شد: «دولت های ایران و تاجیکستان امروز تلاش دارند تا روابط خود را در همه زمینه ها، استحکام بخشند.»

تاجیکستان امروز روز ملی استقلال این کشور را جشن می گیرید و روحانی با یادآوری آن که «ایران اولین کشوری بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت،» ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند در سال های آینده ظرفیت ها را به فعل در بیاورند.

روحانی افزود: «در زمینه اقتصادی تهران- دوشنبه همکاری خوبی در گذشته داشته اند و امروز نیز محصول یکی از این همکاری ها یعنی نیروگاه برق آبی در تاجیکستان افتتاح شد.»

وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان می توانند با همکاری یکدیگر به توسعه دو کشور کمک کنند و این به آن معنا است که مهندسین، فعالان اقتصادی و دولت جمهوری اسلامی ایران همواره آمادگی دارند در زمینه های مختلف به دولت و ملت تاجیکستان کمک کنند و در زمینه های مورد نظر این ملت برای توسعه این کشور قدم مجدانه بردارد.»

امضای اسناد همکاری میان ایران و قزاقستان در دیدار روحانی از آستانه

حسن روحانی رییس جمهور ایران در نخستین سفر خود به منطقه آسیای میانه، از قزاقستان دیدار کرد و شب گذشته راهی تاجیکستان شد.

وی در آستانه پایتخت قزاقستان، در مقر ریاست جمهوری با نورسلطان نظربایف، رییس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرده است. رسانه های قزاقستان اعلام کردند نظربایف طی این دیدارها خاطرنشان کرده بود: «حل بحران‌های عراق، سوریه، اسراییل و فلسطین را بدون کمک ایران ممکن نیست.»

رییس جمهور قزاقستان درباره مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ نیز اظهار امیدواری کرده که این مذاکرات با موفقیت و پرثمر ادامه پیدا کند. وی تاکید کرد: «این امر زمینه را برای گسترش همکاری‎های ما فراهم می کند.»

هیاتی از اعضای کابینه و رییس کل بانک مرکزی روحانی را در این سفر همراهی می کردند.

اسناد همکاری در زمینه های مختلف از جمله حمل و نقل بین المللی؛ همکاری بازرگانی، صنعتی و تجاری، و برنامه پنج سالهٔ همکاری وزارتخانه های خارجه دو کشور با حضور روسای جمهور دو کشور امضا شد.

در راستای اهداف دو کشور برای گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی، رییس جمهور ایران اعلام کرد: «هر دو کشور تلاش می کنند حجم معاملات تجاری خود را تا پنج برابر افزایش دهند.»

روحانی ابراز امیدواری کرد، بهره برداری از راه آهن جدیدی که قرار است کشورهای آسیای میانه را به ایران پیوند دهد، به قزاقستان این امکان را بدهد که «صادرات خود را به منطقه به ۵ میلیون تن در سال برساند.»

حسن روحانی امروز پس از سفر به قزاقستان، این کشور را به مقصد تاجیکستان ترک کرد تا در نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای هم شرکت کند. ایران عضو ناظر این سازمان است.

نشست کشورهای سازمان همکاری شانگهای با حضور رؤسای جمهوری کشورهای عضو از جمله حسن روحانی، روز جمعه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار خواهد شد.

الشرق الاوسط:
Related Post