Categories: ایران

روابط ایران با روسیه در شرایط کنونی تقویت می شود

روحانی رییس جمهور ایران و پوتین رییس جمهور روسیه-آسوشیتدپرس

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در دیدار اخیر خود با سفیر روسیه در ایران بر لزوم تقویت و تحکیم روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه در شرایط کنونی تاکید کرده است.

علاء الدین بروجردی روز چهارشنبه ۲۰ فروردین در دیدار با سفیر روسیه در ایران، همکاری تهران و مسکو را عاملی برای تامین امنیت و ثبات پایدار در منطقه معرفی کرده است و با اشاره به شرایط سوریه و اوکراین گفت: «تحولات کنونی در صحنه‌ مراودات بین المللی و منطقه‌ای و آرایش سیاسی در منطقه، تقویت همکاری‌های دو کشور ایران و روسیه را در مقابل سیاست‌های سلطه جویانه و یک جانبه گرایانه ضروری ساخته است.»

بروجردی سیاست های غرب در مواجهه با بحران اوکراین را دخالت در امور داخلی این کشور دانست و همچنین از قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه ایران انتقاد کرده و اعلام کرد که ایران مفاد این قطعنامه را نخواهد پذیرفت.

همکاری و روابط بین دو کشور ایران و روسیه سابقه طولانی دارد و در سال های اخیر که رابطه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی تیره و تار شده است، روسیه پشتیبان و در برخی از موارد شریک ایران محسوب می شود. به طوری که رجب صفراف رییس مرکز مطالعات ایران در مسکو پیش از این به عصر ایران گفته بود که «در روسیه این سیاست وجود دارد که مهمترین شریک استراتژیک روسیه، ایران تعریف شده است و به نظر من اگر روسیه می خواهد در سیاست بین الملل و جامعه جهانی نقش خوبی داشته باشد باید اتحادیه خاص خود را داشته باشد.»

از همین رو سفیر روسیه در ایران در دیدار با بروجردی نیز بر گسترش و تحکیم ارتباطات بین تهران و مسکو در زمینه های مختلف به ویژه اوکراین و سوریه تاکید کرده است و گفت: «دو کشور می‌توانند در زمینه تحولات منطقه‌ای و بین المللی همکاری خوب و سازنده‌ای درسازمان‌ها و نهادهای بین المللی داشته باشد». همچنین وی افزود: «مسکو در قبال توسعه و تقویت مناسبات نزدیک با تهران در عرصه‌های گوناگون متعهد است.»

با تصویب الحاق شبه جزیره کریمه به فدراسیون روسیه در کرملین، تنش ها میان غرب و مسکو بالا گرفته است و دو طرف یکدیگر را به تحریم و انزوا تهدید می کنند. اگر چه دولت ایران موضع گیری صریح به نفع یکی از دو طرف درگیر در بحران اوکراین خودداری کرده است، اما در موارد مختلف از گسترش و تحکیم روابط تهران با مسکو خبر داده است.

شعیب بهمن کارشناس و محقق اوراسیا در گفت و گو با شرق پارسی رابطه ایران و روسیه را در صد سال اخیر رابطه ای مثلثی دانسته به طوری که همواره در روابط دو کشور، قدرت دیگری دخیل بوده است.

شعیب بهمن معتقد است که بعد از جنگ جهانی دوم و شروه جنگ سرد ایالت متحده آمریکا نقش تاثیر گذار در روابط ایران و روسیه داشته است. وی گفت: «هر بار روابط ایران با آمریکا نزدیک می شد، روابط تهران و مسکو تیره می شد و بالعکس و حتی اگر روابط آمریکا با روسیه نزدیک می شد نیز روی رابطه این کشور با ایران تاثیر می گذاشت.»

وی افزود: «اگر آمریکایی ها از فاز تحریم در مقابل روسیه وارد شوند، در واقع ایران و روسیه را در موقعیتی مشترک نظام بین المللی قرار می دهند، زیرا که سال های اخیر این تحریم ها را علیه ایران وارد کرده اند. از اینرو احتمال نزدیک شدن تهران و مسکو تقویت می شود.»

بعد از تیره شدن روابط غرب به ویژه آمریکا با روسیه بسیاری از تاثیر آن روی مذاکرات هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده اند. دکتر بهرام امیر احمدیان، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسایل روسیه، در این زمینه به شرق پارسی گفت: «از زمان بحران اوکراین و جداشدن کریمه و پیوستن آن به روسیه، آمریکا دائما روسیه را تهدید می کند، اما آمریکا بخواهد با توجه به مراودات و روابط ایران و روسیه ایران را وارد این ماجرا کند بازی تهدید خود را پیچیده کرده است. چرا که بحران روسیه و آمریکا تا به حال نتوانسته بر مذاکرات هسته ای تاثیرگذار باشد و قطعا هم در آینده هم نیست و نباید باشد. این دو مسئله کاملا جدا از یکدیگر هستند و ایران با چارچوب و تیم مشخص وارد فضای مذاکرات شده است.»

وی افزود: «ایران بعد از توافق ژنو سعی کرده روابط خود را با کشورهای مختلف بهبود بخشد، اما باید قبول کنیم در بحث تحریم هم روسیه از جمله تحریم کنندگان بود و فعلا هم روابط چندان چشمگیری میان ایران و آمریکا به واقع نپیوسته است. لذا دستگاه دیپلماسی روحانی تلاش خواهد کرد از ورود به بازی تهدید آمریکا علیه روسیه خودداری کند و بر اساس استقلال خود در سیاست خارجی عمل کند.»

الشرق الاوسط:
Related Post