خیز لیگ سعودی برای رسیدن به سطح  ۱۰ لیگ برتر جهان

آغاز متفاوت غول‌های لیگ حرفه‌ای سعودی
موج تغییرات شاهزاده محمد بن سلمان به میدان فوتبال رسید
دو تیم بزرگ لیگ حرفه‌ای سعودی (جام شاهزاده محمد بن سلمان) دیروز در اولین دیدار خود در فصل جدید حاضر شدند و توانستند به دو نتیجه متفاوت از یکدیگر دست پیدا کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، هفته اول بازی های لیگ حرفه ای سعودی کلید خورد و تعدادی از تیم های لیگ این کشور با یکدیگر به رقابت پرداختند.
در این میان دو تیم مهم این کشور نیز در اولین دیدار خود حضور یافتند اما در نهایت با نتایج متفاوت از هم کار خود را به پایان رساندند.
الهلالی ها اولین بازی خود را در خانه برگزار کردند. الهلالی ها که با بازی هجومی در دیدار با تیم الفیحا روبرو شدند در نهایت توانست به سختی و با گلی که در دقیقه ۷۷ محمد کانو وارد دروازه حریف کرد با یک گل در هفته اول به برتری برسند.
اما در سوی دیگر تیم الاتحاد، به عنوان دیگر تیم مدعی رسیدن به عنوان قهرمانی سعودی با سرمربی معروف و جدید خود یعنی رامون دیاز و خریدهایی که اخیرا انجام داده است برابر تیم الشباب به میدان رفتند اما علیرغم حملاتی که در این بازی به انجام رساندند نتوانستند به دروازه حریف دست یابند تا در نهایت با نتیجه متفاوت با رقیب اصلی، فصل فوتبال حرفه ای سعودی را آغاز کرده باشد.
الهلال بعد از نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، فصل گذشته روزهای بدی را گذراند.
این تیم اگرچه بار دیگر قهرمان لیگ سعودی شد اما از مرحله گروهی لیگ قهرمانان حذف شد تا انقلابی اساسی در این تیم ایجاد شود.
سامی جابر اسطوره این باشگاه بعد از حذف مدیریت این باشگاه را به عهده گرفت و در اولین قدم رامون دیاز مربی آرژانتینی و بازیکنان خارجی زیادی که این تیم جذب کرده بود را کنار گذاشت.
الهلال خورخه خسوس پرتغالی را به عنوان سرمربی انتخاب و شروع به جذب مهره های سرشناس کرد.
پیش از آغاز فصل نیز، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال سعودی اعلام کرد که شاهزاده محمد بن سلمان تمام بدهی های خارجی باشگاه های لیگ سعودی را پرداخت کرد تا این تیم ها از وضعیت بحرانی نجات پیدا کنند.
در این میان، باشگاه الاتحاد که یکی از بزرگترین و پرهوادارترین تیم های این کشور به شمار می آید پس از محرومیت ۲ ساله به خاطر عدم تسویه بدهی های خود امسال مجوز حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۸-۲۰۱۹ را کسب کرد.
حالا مالکان باشگاه الاتحاد به دنبال گسترش فعالیت های ورزشی خود در سطح جهان هستند و در این راستا قصد دارند باشگاه قدیمی بندر جنوا، سمپدوریا را خریداری کنند.
ماسیمو فررو، مالک فعلی سمپدوریا از فروش این باشگاه در ازای مبلغی مناسب استقبال می کند.
لازم به ذکر است روابط فوتبالی دو کشور سعودی و ایتالیا در بهترین حالت ممکن قرار دارد. اخیرا دیداری دوستانه بین تیم های ملی دو کشور برگزار شد و قرار است به مدت چند سال، ریاض میزبان سوپرکاپ ایتالیا در ماه ژانویه باشد.
اکنون با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده از جانب شاهزاده محمد بن سلمان و با تامین منابع مالی از سوی وزارت ورزش سعودی مقرر شده لیگ فوتبال این کشور در یک پروژه کوتاه مدت به سطح  ۱۰ لیگ برتر فوتبال جهان برسد.
اتفاقی که با هزینه ۱۲۰ میلیون یورویی نقل و انتقالات تابستانی ظاهرا دور از ذهن نخواهد بود.
بر همین اساس اعلام شد هر باشگاه امکان استفاده از ۸ بازیکن خارجی خواهد داشت همچنین از این فصل خرید دروازه‌بان خارجی هم در لیگ سعودی مجاز شده که به تقویت باشگاه‌های این کشور کمک می‌کند.
باشگاه النصر در نقل و انتقالات این فصل با هزینه ۴۶ میلیون یورویی صدرنشین پرهزینه‌ترین تیم سعودی بوده است.
النصر با جذب احمد موسی بازیکن نیجریه‌ای باشگاه لسترسیتی به مبلغ ۱۶ میلیون یورو گران‌ترین انتقال فصل فوتبال سعودی و حتی خاورمیانه را رقم زد.
جولیانو بازیکن برزیلی باشگاه فنرباغچه ترکیه نیز با قرارداد ۱۰ میلیون یورویی به النصر پیوست. النصر همچنین براد جونز دروازه‌بان ملی‌پوش استرالیایی را به خدمت گرفته است.
در این رده‌بندی الاهلی در جایگاه دوم ایستاده که با ۲۵ میلیون یورو تیم پرستاره‌ای را برای حضور در لیگ آماده کرده است.
ده‌سوزای برزیلی با ۱۲ میلیون یورو از فنرباغچه جذب شد. همچنین تاوارس مکزیکی با ۱۰ میلیون یورو به این تیم پیوست.
باشگاه الاتحاد جده که فصل گذشته در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشته در این فصل با هزینه ۱۷ میلیون یورویی آماده ورود به رقابت‌ها می‌شود.
کارلوس ویلانووای شیلیایی و رومارینیو مهاجم برزیلی الجزیره و والدیویا بازیکن برزیلی اینترناسیول ستاره‌های زردپوشان در این فصل خواهند بود.
باشگاه‌های الوحده و الشباب نیز خریدهای گران قیمتی در این فصل داشته اند تا لیگ فوتبال سعودی پرهزینه‌ترین و در عین حال پرستاره‌ترین فصل خودش را با رویکردی متفاوت آغاز کند.
از سوی دیگر مارک کلاتنبرگ، داور مشهور انگلیسی مدعی شد که شایعات و انتقادها، او را از ادامه کار در سعودی منصرف نخواهد کرد.
داور انگلیسی قید قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ را زد و در ماه فوریه سال گذشته راهی سعودی شد و به دعوت فدراسیون این کشور، فعالیتش را برای بهبود قضاوت در این کشور آغاز کرد.
در لیگ حرفه‌ای سعودی ۱۴ باشگاه باهم رقابت می‌کنند. این لیگ از لیگ‌های معتبر فوتبال آسیا است. باشگاه فوتبال الهلال با ۱۵ قهرمانی پرافتخارترین تیم این مسابقات به حساب می‌آید.
الشرق الاوسط:
Related Post