Categories: ایران

توافق ژنو به اجرا در آمد؛ ایران غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کرد

با اجرای توافق ژنو، ایران هم رسما غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف می کند

به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، این کشور تعلیق غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را طبق توافق نامه ژنو آغاز کرد.

ایران در نخستین گام از تعهدات خود در راستای توافق نامه ژنو تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد را روز دوشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) در سایت های هسته ای نظنر و فوردو با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز کرد.

بر اساس این گزارش بازرسان آژانس بین المللی اتمی از روز ۲۸ دی (۱۸ ژانویه) به منظور نظارت بر اجرای تعلیق غنی سازی در ایران وارد تهران شدند.

محمد امیری مدیر کل پادمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه «به طور کلی تولید اورانیوم تا غنای ۲۰ درصد در سایت فوردو و نطنز تعلیق شد» به خبرگزاری ایسنا گفت: «از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی موجود در کشور قرار است نیمی از آن رقیق‌سازی شود که انجام این کار نیز آغاز شده است و کارها برای انجام فعالیت اکسید‌سازی نیمی دیگر که دراصفهان قراردارد آغاز شده است.»

تعلیق غنی سازی از سوی ایران در راستای اجرای برنامه اقدام مشترک مورد توافق ایران و ۵+۱ انجام شده است. اعضای ۵+۱ نیز قرار است طبق توافق در ادامه تعلیق غنی سازی ۲۰ در صد از سوی ایران، دستور اجرای لغو تحریم های مورد توافق بر علیه ایران را صادر کنند.

عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای و معاون وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه اقدامات این کشور همزمان با شش کشور مذاکره کننده در ژنو آغاز می شود، به خبرگزاری مهر گفت: «آمریکایی ها نیز دستورالعمل های لازم برای اجرای تعلیق تحریم ها بر علیه ایران را از امروز آغاز خواهند کرد واین دستورالعمل ها را به شرکت های مختلف که طرف قرارداد با ایران هستند، اعلام می کند.»

بر اساس توافق نامه ژنو در ماه‌های آینده ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران در قسط‌های ۴۵۰ و ۵۵۰ میلیون دلاری در برابر تعهد ایران به مفاد این توافقنامه به این کشور بازگردانده می شود.

توافق ژنو که از آن به عنوان «برنامه اقدام مشترک» یاد می‌شود، در پی مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در تاریخ ۳ آذر برابر با ۲۴ نوامبر حاصل شد. این متن تاریخ دقیق پرداخت قسط ها و تعهدهای دیگری که برای ۵+۱ و اتحادیه اروپا درنظر گرفته شده را مشخص کرده است.

اجرای توافق شش ماهه ژنو بین ایران و گروه ۱+۵ از امروز دوشنبه ۳۰ دی (۲۰ ژانویه) آغاز می شود.

کاخ سفید در گزارشی جزییات این توافق نامه را هفته گذشته منتشر کرد که در آن آمده است که ایران تعهد دارد پس از انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مقرر در روز ۲۰ ژانویه، تمامی فعالیت‌های خود در ارتباط با غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند و همزمان عملیات رقیق سازی نیمی از اورانیوم ۲۰ درصدی که به فرم هگزافلوراید است و اکسید کردن باقی ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را آغاز کند. سطح اکسید شدن تا جایی باید ادامه پیدا کند که این مواد دیگر قابلیت غنی سازی مجدد را نداشته باشند.

همچنین بنابر این متن، ایران تعهد دارد تولید سانتریفیوژهای جدید را به تعدادی که برای جایگزینی ماشین های آسیب دیده نیاز دارد محدود کند، به نحوی که ایران در دوره ۶ ماه آینده قادر به انباشت سانتریفیوژ نباشد.

تعهدهای اتحادیه اروپا و کشورهای ۵+۱ در قبال ایران نیز در این توافقنامه آمده است. تعلیق تحریم ها علیه صادرات پتروشیمی و خدمات مربوط به اتومبیل سازی و صنعت خودرو و همچنین صادرات و واردات طلا و دیگر فلزات گرانبها از جمله این تعهدات است.
این توافقنامه این کشورها را متعهد می کند مجوز تهیه قطعات یدکی از جمله خدمات بازرسی برای تامین سلامت پروازهای غیرنظامی ایران را صادر کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مطلبی که اخیرا در صفحه فیس بوک خود نوشته است به آغاز اجرای توافق ژنو اشاره کرده و ضمن ابراز امیدواری درباره اجرای مرحله اول این توافق گفته است که اجرای این توافقنامه نتایج مثبتی برای این کشور و صلح و ثبات در منطقه و جهان خواهد داشت.

در مدتی که تحریمها علیه ایران اعمال شد، رشد منفی ۶/۵ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۱ و رسیدن نرخ تورم به ۴۰ درصد که با بیکاری گسترده همراه بود، تصویری نادرست و بعضا رعب آور از فضای اقتصادی و بازار نشان داده بود.

حسن روحانی رییس دولت یازدهم ایران بر این اساس سیاستمداران کشورش را متقاعد کرد که اگر تحریم های اقتصادی همچنان ادامه یابد کشور و شهروندان با مشکلات و نابسامانی های جدی رو به رو می شوند. اراده حسن روحانی که با ارقام و اطلاعات دقیق همراه شد سرانجام راه توافق هسته‌ ای را فراهم کرد.

از سوی دیگر اوباما نیز در برابر افراطیون کنگره ایستادگی کرد و اجازه نداد که تحریم ‌های جدیدی علیه ایران اتخاذ شود. کشورهای اتحادیه اروپا هم نمایندگان و هیئت های خود را برای بررسی و ارتباط بیشتر با ایران به تهران فرستادند و ترافیکی از حضور چهره های سیاسی و اقتصادی در این مدت به راه انداختند که شاید تا ماه های آتی ادامه یابد.

جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، درباره آغاز اجرای توافق ژنو به شرق پارسی گفت: «هرگونه اقدام مثبتی که باعث شود تحریمها به تعویق بیفتد گامی جدی تلقی می شود. با توجه یه این نکته که تحریمها در این مدت باعث شده که خسارتهای مختلفی به بدنه اقتصاد کشور وارد شود ما باید از این فرصت شش ماهه استفاده کنیم«.

پژویان همچنین با اشاره به این نکته که تحریمها باعث شده وضعیت اقتصادی بسیار وضع نابسامانی شود گفت: «دوره شش ماهه یک دوره گذار است و ما نباید بگذاریم در این دوره شوک سیاسی وارد حوزه توافقات شود. این توافق اگرچه یک فرصت است اما ما را به دوران قبل از تحریمها باز نمی گرداند به خصوص در حوزه ارزش ریال. همچنین در این مدت شش ماهه این فرصت محیا می شود که سرمایه گذاران خارجی در ایران فعالیت خود را شروع کنند که این نقطه مثبتی است».

الشرق الاوسط:
Related Post