Categories: ایران

بازتاب «نرمش قهرمانانه» رهبر ایران در رسانه‌های خارجی

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در دیدار فرماندهان و کارکنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ملاقات با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «حرکت‌های صحیح دیپلماتیک» استقبال کرد.

آیت الله خامنه ای در ادامه درباره سیاستهای خارجی و داخلی ایران گفت: «با مسئله ای که سالهای پیش “نرمش قهرمانانه” خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.»

«نرمش قهرمانانه» عنوان کتابی است که وی در سال ۱۳۴۸ با عنوان «صلح امام حسن، پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» ترجمه کرده بود. این رجوع معنی دار، حاکی از آن است که رهبر جمهوری اسلامی تا حدودی از مواضع پیشین خود عقب نشینی کرده است و نرمش در موقعیت های خاص را می پذیرد.

در حالی‌که مذاکره‌کنندگان ایران خود را برای دور جدید گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌یی این کشور آماده می‌کنند، آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر عالی ایران روز سه‌شنبه گفت که انعطاف‌پذیری گاهی در دیپلماسی لازم است.

وی ضمن دفاع از انعطاف‌پذیری در دیپلماسی گفت: «کشتی‌گیری که به دلیل فنی نرمشی انجام می‎دهد، نباید یادش برود که حریف و دشمنش کیست.»

اشاره وی به انعطاف پذیری در سیاست ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های خارج از ایران داشت.

خبرگزاری فرانسه در خبری با عنوان «رهبر ایران پیش از مذاکرات خواستار انعطاف‌پذیری شد» تاکید کرد این سخنان رهبر جمهوری اسلامی پس از آن ایراد شد که رئیس جمهور جدید ایران که ماه به این سمت رسید، اعلام کرد سیاست انعطاف پذیری را در مذاکرات تازه با قدرت های بزرگ دنیا بر می گزیند.

شبکه بلومبرگ آلمان نیز در گزارشی با عنوان «خامنه‌ای به “انعطاف پذیری” در کشتی با دشمن اشاره کرد» یادآور شد همزمانی آمادگی مذاکره کنندگان ایران در سازمان ملل متحد و تازه ترین سخنان ایت الله خامنه ای، نشان از آن دارد که رهبر جمهوری اسلامی موافق آن است که حسن روحانی با قدرت‌های غربی هنگام شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تعامل داشته باشد.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت اخرونوت بر برنامه هسته ای ایران تمرکز کرد. تیتر خبر این روزنامه «خامنه ای خواستار انعطاف پذیری در سیاست هسته ای شد» نشان از آن داشت که دید این روزنامه متفاوت از بیشتر خبرگزاری های دنیا است.

گزارش روزنامه یدیعوت به اشاره رهبر ایران به دسترسی به سلاح هسته ای پرداخت و نوشت: «ما نه بخاطر آمریکا و غیر آمریکا بلکه بعلت اعتقاداتمان سلاح هسته ای را قبول نداریم و وقتی میگوییم هیچ کس نباید سلاح هسته ای داشته باشد قطعا خودمان نیز دنبال آن نیستیم.»

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی با عنوان «رهبر معظم ایران آیت الله خامنه ای بر دیپلماسی صحه گذاشت تا نظامی گری» نوشت: «آیت‌الله علی خامنه‌ای خاطرنشان کرد که کشورش باید از دیپلماسی به جای نظامی‌گری استقبال کند و افزود که اکنون زمان “نرمش قهرمانانه” است.»

واشنگتن پست این سخنان را نشان از حمایت رهبری از تلاش‌های حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران در عرصه بین المللی خواند.

روزنامه بریتانیایی تلگراف نیز در گزارشی با عنوان آیت‌الله خامنه‌ای نشان داد که ایران ممکن است برای حل موضوع هسته‌یی‌اش آماده باشد، نوشت که رهبر معظم ایران اعلام کرد که با یک اقدام دیپلماتیک در برابر غرب مخالف نیست.

این روزنامه نوشت که آیت‌الله علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه اعلام کرد که سیاست جدید پیشنهادی حسن روحانی در زمینه تعامل بیشتر می‌تواند منافع مثبتی برای ایران به همراه داشته باشد.

الشرق الاوسط:
Related Post