Categories: ایران

ایران و گروه ۱+۵ از امروز باز هم مذاکره می کنند

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به همراه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا – عکس از آژانس خبری اروپا

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به همراه دیگر اعضای تیم مذاکرات هسته ای ایران روز پنج شنبه در ژنو دور دیگری از مذاکرات را با گروه ۱+۵ آغاز کردند، مذاکراتی که به گفته آقای ظریف اکنون وارد جزئیات شده است.

صرف نظر از آنچه مقامات شرکت کننده در دور دوم مذاکرات هسته ای که از امروز آغاز شده است درباره محتوای این مذاکرات می گویند، رسانه ها و همینطور مردم عادی با حساسیت و توجه خاصی تحولات و اخبار مربوط به آن را دنبال می کنند گویی پس از مذاکرات متعدد، اکنون همه در انتظار تحولی مثبت هستند.

مذاکراتی که قرار است در گام محتوایی به پیش برود و به گفته وزیر امور خارجه ایران، می‌تواند توافق با جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای تهران را در پی داشته باشد.

محمدجواد ظریف، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری فرانس ۲۴ درباره یک توافق هسته‌ای احتمالی با ۵+۱ گفت: «من فکر می‌کنم رسیدن به توافق در طول این مذاکرات امکان‌پذیر باشد، ولی این را تنها از جانب طرف خودمان می‌گویم و نمی‌توانم از جانب طرف دیگر مذاکرات حرف بزنم.» ظریف اضافه کرد: «من معتقدم که ما در سه دور قبلی مذاکرات، راه زیادی آمده‌ایم و تنها کافی است که چند گام دیگر برداریم. ما آماده‌ایم که این گام‌ها را در ژنو برداریم، ولی اگر نتوانیم این کار را در ژنو انجام دهیم، این گام‌ها را در دور بعدی مذاکرات برمی‌داریم.»

وزیر امور خارجه ایران با وجود این خوش‌بینی تاکید کرد که شکست در رسیدن به توافق در ژنو یک «فاجعه» نخواهد بود. او اضافه کرد که همچنان بی‌اعتمادی زیادی برای ایران درباره نگرش، رفتار و رویکرد برخی از اعضای گروه ۵+۱ وجود دارد، اما ایران با حسن‌نیت وارد مباحثات خواهد شد.

به گزارش «ایسنا»، دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ از امروز به مدت دو روز در ژنو آغاز می‌شود. این مذاکرات ساعت ۹:۳۰ به وقت محلی، در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار می‌شود. محمدجواد ظریف، ریاست هیات ایرانی را بر عهده دارد. سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزرات امور خارجه، مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزیر خارجه، داوود محمدنیا مشاور حقوقی وزیر خارجه و محمد امیری مدیرکل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی اعضای تیم هسته‌ای ایران در این مذاکرات هستند.

در طرف مقابل هم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سرپرستی تیم مذاکره‌کننده ۵+۱ را برعهده دارد و هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا، ژاک او، دبیر معاون وزیر خارجه فرانسه، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه،‌ هانس دیتر لوکاس معاون وزیر خارجه آلمان، سایمون گس معاون وزیر خارجه‌انگلیس و وانگ مین به نمایندگی از چین در مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ حضور دارند.

این دور از مذاکرات نیز مانند مذاکرات «ژنو‌یک» با حضور ظریف و اشتون آغاز می‌شود و پس از آن نشست به ریاست معاونان دو طرف ادامه پیدا خواهد کرد و در نهایت در نشست پایانی مذاکرات، مسائل طرح شده با حضور وزیر خارجه ایران و نماینده ۵+۱ اعلام می‌شود. وزیر خارجه ایران در مذاکرات ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو، طرح پیشنهادی جدید ایران با عنوان «پایانی بریک بحران غیرضروری؛ آغازی برای افق‌های جدید» را که شامل یک هدف مشترک، گام اول و گام آخر می‌شود، به طرف مقابل ارائه کرد و در پایان دو روز مذاکرات فشرده دو طرف فضای گفت‌وگوها را مثبت و سازنده توصیف کردند.

در این میان مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران و عضو تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران گفت: در این دور از مذاکرات درباره همه موضوعات صحبت می کنیم و وارد بحث های مختلف خواهیم شد.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران تصریح کرد: در مذاکرات امروز در مورد غنی سازی و تحریم ها نیز گفت وگو خواهیم کرد.

تخت روانچی درباره صبحانه کاری ظریف و اشتون گفت: در این دیدار بحث های کلی مطرح شد و دو طرف ایده هایی را بیان کردند.

وی افزود: در صبحانه کاری بحث شد که پس از دور قبلی مذاکرات و گفت وگوهای کارشناسی امروز، دستور کار چه باشد و درباره چه چیزهایی صحبت کنیم؛ خانم اشتون ایده هایی را مطرح کردند و آقای ظریف هم نظراتشان را در این خصوص بیان کردند.

معاون وزیر امور خارجه توضیح داد که در این دیدار قرار شد درباره چگونگی برگزاری نشست معاونان در نشست افتتاحیه تصمیم گیری شود.

از سوی دیگر به نوشته بی بی سی، یک مقام عالی‌رتبه در دولت آمریکا گفته است اگر ایران “گام اول” در اجرای تعهداتش را اجرا کند و پیش‌روی برنامه هسته‌ای را متوقف کند، واشنگتن تحریم‌ها را “به طور موقتی و موردی” لغو می‌کند.

این مقام آمریکایی که نخواسته نامش ذکر شود، گفته است لغو تحریم‌ها، برای شش ماه است و اگر ایران در این مدت “به تعهدات گام اول عمل نکند”، این تحریم‌ها باز می‌گردند.

عصر روز چهارشنبه ۶ نوامبر، ساعاتی مانده به آغاز مذاکرات، این مقام عالی‌رتبه گفته است کشورهای ۱+۵ در جریان مذاکرات پیش رو از تهران خواهند خواست “گام اول” را برای رسیدن به یک توافق بردارد.

به گفته او، کشورهای ۱+۵ از جمله از ایران می‌خواهند فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند تا فرصت برای مذاکره بر سر یک توافق فراگیر و نهایی باز شود.

این گام اول از اقدامات ایران، درباره گستره و میزان غنی‌سازی اورانیوم، ذخایر مواد هسته‌ای، توانایی فعالیت‌های هسته‌ای از جمله شمار سانتریفوژهای نصب‌شده و راه‌اندازی‌شده، و همچنین نظارت بین‌المللی است.

الشرق الاوسط:
Related Post