Categories: ایران

ایران و آمریکا: مذاکرات هسته ای دشوار است

از راست به چپ: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، کا‌ترین اشتون مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا – رویترز

ایران و آمریکا شب پنجشنبه ۲۴ مهر خبر دادند دور اخیر مذاکرات میان تهران و گروه ۱+۵ در وین «دشوار، ولی همراه با پیشرفت» بوده است.

تنها ۳۸ روز به پایان مهلت تعیین شده برای مذاکرات جامع هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ مانده است و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: «در مذاکرات وین در همه زمینه‌ها پیشرفت حاصل شد و طرفین به جای اینکه صرفا مشکلات را بررسی کنند، در خصوص دستیابی به راه حل گفت‌وگو کردند.»

وی افزود: «گفت‌وگوهای بسیار جدی در مورد موضوعات مختلف در نشست‌های ایران و ۱+۵ کماکان باقی مانده است.»

ظریف روز چهارشنبه برای شش ساعت مذاکره ای سه جانبه با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، و کا‌ترین اشتون، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت. وی دیروز پنجشنبه نیز به همراه اشتون گفت‌وگوهایی را با نمایندگان بلندپایه کشورهای ۱+۵ برگزار کردند.

در آستانه این دیدار سه جانبه، اشتون با کری دیداری دو جانبه داشت. این دیدار میان ظریف، کری و اشتون حدود ۷ ساعت بطول انجامید. تهران و واشنگتن از حصول پیشرفت در دور اخیر مذاکرات خبر دادند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «در دور جدید گفت وگوهای هسته ای همه طرف ها بر این اعتقادند که پیشرفت هایی صورت گرفته و جریان مذاکرات رو به جلو است. پس از مذاکرات نیویورک نیز اعتقاد بر این بود که در مذاکرات هسته ای حرکت به سمت جلو بوده هر چند که این حرکت کند است.»

ظریف خبر داد، سه یا چهار هفته آتی جلسه‌ دیگری با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا و کا‌ترین اشتون برگزار خواهد شد. وی خاطرنشان کرد، وین میزبان دور بعدی مذاکرات نخواهد بود.

با وجود آن که مقامات کشورهای عضو گروه ۵+۱ مصمم هستند که به مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، که سوم آذر امسال است، برسند، کارشناسان این امر را ممکن نمی دانند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته مهلت تعیین شده برای مذاکرات هسته ای «مقدس» نیست و احتمال تمدید آن وجود دارد. با این حال ظریف معتقد است که هیچ کدام از طرفین به دنبال تمدید مهلت نیستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از مقامات بلندپایه آمریکایی نیز در همین خصوص گفته است که «ما هرگز نمی‌گوییم، هرگز. امروز تمرکز ما فقط و فقط روی تاریخ ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) است.»

الشرق الاوسط:
Related Post