Categories: ایران

افخم: اولویت ایران توسعه روابط با کشورهای اسلامی است

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

در حالی که کشورهای عربی محتاطانه از بهبود روابط ایران با غرب استقبال کردند، دولت ایران اولویت سیاست خارجی خود را گسترش و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و عربی اعلام کرده است.

مرضیه افخم سخنگوی وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۶ آذر (۲۷ نوامبر) در جمع خبرنگاران گفت: «اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی تحکیم و توسعه همه جانبه روابط با کشورهای اسلامی و عربی به خصوص کشورهای منطقه مهم و حساس خلیج فارس است.»

افخم افزود: «رییس‌جمهور نیز رویکرد دولت را ایجاد ثبات و امنیت بر پایه همکاری و تعامل بیش‌تر با کشورهای همسایه و منطقه استوار کرده‌اند و این رویکرد به‌طور جدی در دستور کار دستگاه دیپلماسی قرار دارد.»

وی با اشاره به اینکه برخی تلاش در ایجاد تفرقه و بدبینی در بین کشورهای اسلامی دارند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران برخی تلاش‌ها برای ایجاد تفرقه و دامن زدن به فضای بدبینی و تردید افکنی بین کشورهای بزرگ اسلامی را با هوشیاری و دقت دنبال می‌کند و انتظار می‌رود کشورهای موثر و بزرگ اسلامی نیز بر اساس منافع و مصالح مشترک مانع از تحقق اهداف بدخواهان شوند.»

ظریف به عربستان سفر می کند

همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیش از این در مقاله ای به الشرق الاوسط اعلام کرده بود که اولویت سیاست خارجی ایران «کشورهای همسایه و منطقه» است.

ظریف روز چهارشنبه ۶ آذر در یک نشست خبری از سفر به عربستان سعودی خبر داد و گفت: «در حال برنامه ریزی برای آن و مشخص کردن تاریخ دقیقش هستیم. حتما منتظر گفت و گو با برادرانمان در عربستان هستم.»

وزیر امور خارجه امارات به ایران سفر کرد

عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی به دعوت وزیر امور خارجه ایران در سفری یک روزه امروز ۷ آذر (۲۸ نوامبر) به تهران سفر کرد.

در این سفر وزیر امور خارجه امارات علاوه بر دیدار با همتای خود با حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز دیدار می کند و در خصوص مسایل دو جانبه و تحولات منطقه ای و بین المللی به رایزنی و تبادل نظر می پردازند.

به نظر می رسد در راستای گسترش روابط ایران با کشورهای اسلامی و عربی، دومین کمیسیون عالی دو کشور ایران و کویت به ریاست وزرای خارجه این دو کشور پس از یک دوره وقفه در کویت برگزار می شود.

در این کمیسیون ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و کنسولی روابط و راه های گسترش همکاری ها بررسی می شود.

الشرق الاوسط:
Related Post