Categories: ایران

آیت‌الله خامنه‌ای: مذاکرات هسته‌ای باید ادامه یابد

عکس از وبسایت دفتر رهبری ایران

آیت الله خامنه ای رهبر ایران گفته است موافقت با برگزاری مذاکرات هسته ای بین ایران و غرب برای شکستن فضای خصمانه جبهه استکبار بر ضد ایران بود و این مذاکرات باید ادامه یابد.

آیت الله خامنه ای صبح روز چهارشنبه در دیدار با کارکنان و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در همین حال تصریح کرد: «همه بدانند که با وجود ادامه مذاکرات، فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ یک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست، ضمن آنکه روابط آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران نیز باید روابط متعارف و غیرفوق العاده باشد.»

وی که به مناسبت روز ملی فناوری هسته ای در ایران سخن می گفت افزود که مذاکره کنندگان ایرانی هیچ حرف زوری را نباید از طرف مقابل قبول کنند.

نادر انتصار، رییس دانشکده علوم سیاسی و حقوق قضائی دانشگاه آلابامای جنوبی در این باره به شرق پارسی گفت: «به این سادگی نمی توان گفت این سخنان رهبر جمهوری اسلامی نشان از موضع قدرت یا ضعف ایران دارد. مذاکرات فعلی هسته ای تا به این نقطه چیز مهمی دست ایران نداده است و فقط چارچوب گفتگوها را مشخص کردند. باید تا ماه ژوییه صبر کرد تا دید این مذاکرات به کجا ختم می شود. سخنرانی های آقای ظریف نشان می دهد که به پایان آن خیلی خوشبین است. اما در توافق آخر دیدیم که فشار زیادی از درون ایران روی گروه مذاکره کننده است.»

وی با اشاره به اهمیت توافق نامه جامع که قرار است در ماه ژوییه به امضا برسد گفت: «موانع قانونی برگرداندن دارایی های ایران برداشته شده اما تا کنون پولی به دست ایران نرسیده و شرکت های تجاری، به جز بویینگ، هم برای معامله با ایران هنوز ابا دارند تا مبادا اگر بعد از ژوییه قرارداد دیگری امضا نشود، نتوانند به تجارت خود ادامه دهند. این مذاکرات باید ادامه پیدا کند و ایران به نتیجه ملموسی برسد تا موضع گروه مذاکره کننده ضعیف نشود.»

انتصار افزود: «وقتی آقای خامنه ای حرف می زند گروه خاصی مخاطب قرار نمی دهد اما می توان دریافت که گروه های تندرو داخلی هم مورد خطاب وی بودند تا به گروه مذاکره کننده اجازه ادامه مذاکرات را بدهند. آقای خامنه ای تا کنون به گروه مذاکره کننده اجازه ادامه مذاکرات را داده است. او به این امر واقف است که در داخل ایران مذاکرات هسته ای مخالفان زیادی دارد ولی نقش آیت الله خامنه ای آن است که این فشارها را از گروه مذاکره کننده کم کند تا مشخص شود نتیجه مذاکرات چه خواهد شد.»

رهبر ایران از سوی دیگر روز چهارشنبه گفت که «موضوع هسته ای، یک نمونه از مسائلی است که تلاش کردند به بهانه آن، بر ضد نظام اسلامی فضاسازی و دروغ پردازی کنند.»

آیت الله خامنه ای گفت: «حتی اکنون که با توجه به حکم شرعی و عقلی و سیاسی، مسلّم شده است که جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست، مقامات امریکایی هرگاه که در مورد موضوع هسته ای صحبت می کنند، با اشاره و یا تصریح، موضوع سلاح هسته ای را نیز بیان می کنند، در حالیکه خودشان هم می دانند که نداشتن سلاح هسته ای، سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران است.»

رهبر ایران حدود یک ماه پیش در سخنانی در ارتباط با تحریم‌ها و مذاکرات گفته بود: تحریم‌ها قبل از موضوع انرژی هسته‌ای نیز وجود داشته است و اگر مذاکرات هم به نتیجه برسد، باز هم ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در سخنانی در سنای آمریکا درباره مذاکرات هسته ای با ایران گفت که در حال حاضر «اگر ایران تصمیم بگیرد بمب اتمی بسازد، این توانایی را دارد که در مدت دو ماه، مواد لازم برای ساخت آن را تولید کند.»

وی گفت: «من فکر می‌کنم امروز این را همه می‌دانند که ما با یک دوره معروف به “زمان رسیدن” ظرف دو ماه روبرو هستیم».

به نوشته خبرگزاری رویترز، “زمان رسیدن” طول دوره‌ای است که ایران می‌تواند اورانیوم لازم برای تولید یک بمب اتمی را تولید کند، اگر تصمیم بگیرد که این سلاح کشتار جمعی را بسازد.

قدرت‌های غربی برای طولانی کردن این دوره از ایران خواسته‌ اند که از شمار سانتریفوژهای خود برای غنی سازی اورانیوم و همچنین میزان مواد تولید شده بکاهد و میزان تحقیق بر روی فناوری‌های جدید را محدود کند. تهران همچنین باید اجازه دهد که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور سر زده از تاسیسات هسته‌ای اش بازدید کنند.

آیت الله خامنه ای پیش از این در بعضی سخنرانی ها از جمله در ۱۷ فوریه ۲۰۱۴ گفته بود که در برابر اصرار مسئولان قوه مجریه ایران برای مذاکره با آمریکا جهت حل مسئله هسته ای، به آنها اجازه داده تا در این مورد خاص به مذاکره بنشینند، اما از قبل گفته است که در عین عدم مخالفت با مذاکره، به نتایج آن خوشبین نیست.

وی گفته است که «مسئله هسته ای برای دولت آمریکا “بهانه” ای بیش نیست، آنان دشمن جمهوری اسلامی بوده و حتی اگر “به فرض محال” روزی این نزاع مطابق نظر آمریکا حل شود، آنان مسائل دیگری- از جمله حقوق بشر، سلاح های موشکی، تروریسم و…- را مطرح خواهند ساخت.»

الشرق الاوسط:
Related Post