Categories: ایران

آمریکا بررسی تحریم های جدید علیه ایران را به عقب انداخت

کنگره آمریکا

با توجه به موضع گیری دولت جدید ایران درباره مسائل هسته ای، مجلس سنای آمریکا بررسی طرح مصوب کنگره برای اعمال فشارها و تحریم های بیشتر علیه این کشور را به بعد از برگزاری نشست ۱+۵ در ژنو موکول کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، قرار بود کمیسیون بانکی سنا در ماه سپتامبر بسته تحریمی جدید علیه ایران را که در ماه ژوییه به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسیده بود، را بررسی کند. هم اکنون ماه سپتامبر نیز تمام شده و هنوز این طرح بررسی نشده است و گزارش ها نشان می دهد که دست کم بررسی این طرح که صادرات نفت ایران را به صفر می رساند، تا بعد از برگزاری نشست ۵+۱ به عقب افتاده است.

گروه ۱+۵ در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر (برابر با ۲۳ و ۲۴ مهر) با ایران در مورد مسائل هسته ای این کشور مذاکره خواهد کرد.

بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران و موضع گیری های اخیر ایران درباره پرونده هسته ای، بسیاری از شخصیت های سیاسی و بین المللی از کنگره آمریکا خواسته بودند برای افزایش فشارها بر ایران دست نگه دارد.

از جمله کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) با اشاره به عده ای از نمایندگان کنگره آمریکا که خواستاراعمال تحریم های بیشتر علیه این هستند، گفت: “من می خواهم مذاکرات در ژنو را در فضایی مثبت پیش ببرم. قانون گذاران در واشنگتن و کسانی که از سوی آمریکا جریان مذاکره را رهبری می کنند، باید از وجود بهترین فضای ممکن مطمئن شوند.”

باب کارکر یکی از سناتورهای جمهوری خواه در کمیته روابط خارجی و عضو کمیسیون بانکی سنا آمریکا در اینباره می گوید: بحث های مختلفی در مورد تحریم ها وجود دارد که آیا این طرح بهترین کار برای حفظ مذاکرات است یا نه. به طور کلی کنگره آمریکا از اعمال تحریم های بیشتر حمایت می کند.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت که برخی از شخصیت های دولت بارک اوباما بر کنگره فشار آوردند که در شرایط کنونی از اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران خودداری کنند.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: “ما به رایزنی با کنگره درباره همه قوانین مرتبط به ایران ادامه می دهیم؛ همچنان که پیش از این، چنین کاری را انجام می دادیم. ایران ناچار است وضعیت اقتصادی خود را سامان دهد، زیرا هم اکنون همه نشانه های اقتصادی برای آن ها منفی است.”

اسراییل و برخی از کشورهای غربی مدعی هستند که ایران با دستیابی و گسترش فعالیت های هسته ای خود مقاصد نظامی را دنبال می کند ولی تهران این اتهامات را بارها رد کرده است و اعلام کرده که از انرژی اتمی برای تولید برق و مصارف پزشکی استفاده می کند.

آمریکا و اروپا از ایران می خواهند قظعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف غنی سازی اورانیوم را اجرا کند و از اینرو تحریم ها و فشارهای مختلفی را علیه ایران اعمال کرده اند.

بر اساس گزارش ها، بر اثر تحریم های آمریکا و اروپا تاکنون صادرات نفتی ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده است. تحریم های بیشتر می تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

الشرق الاوسط:
Related Post