۶شخصیت سنی عراقی ائتلاف «محور میهنی» را تشکیل دادند

پارلمان عراق ( رویترز)

با پیوستن نیروها و گروه‌های پیروز در انتخابات

شش شخصیت برجسته سنی، روز گذشته از تشکیل «ائتلاف محور میهنی» خبر دادند. بر اساس سندی که این ائتلاف جدید منتشر کرده، هدف این تشکل ” بهبود اوضاع کشور و ایجاد وحدت در صفوف نیروهای میهنی است”. همچنین این سند نشان می‌دهد ائتلاف شامل خمیس الخنجر رئیس طرح عربی، اسامه النجیفی رئیس سابق مجلس نمایندگان، جمال الکربولی رئیس گروه«راه حل» است. همچنین سلیم الجبوری رئیس سابق پارلمان، عبدالله الجبوری استاندار صلاح الدین و فلاح حسن الزیدان وزیر کنونی کشاورزی نیز در این گروه حضور دارند.

منابع نزدیک به ائتلاف جدید می‌گویند،« شش شخصیت رهبران این تشکل جدیدند و اجازه دارند برای تشکیل دولت آینده با بقیه گروه‌ها وارد گفت‌وگو بشوند». ملاحظه می‌شود تشکل جدید شامل شخصیت‌های برجسته سنی است که در پارلمان جدید عراق نقش پررنگی دارند.

برخی کارشناسان محلی براین باورند با اعلام وجود ائتلاف جدید« خطوط جریان‌های موسوم به دینی و قومی شامل سنی، شیعی و کردی برجسته می‌شوند تا زمینه تشکیل دولت آینده و کسب سهمی از آن چیده شود».

در آخرین ساعات دیروز حزب «راه مدنی» اعلام کرد به منظور تحقق اهداف طرفدارانش و بهبود اوضاع عراق، با چند جریان سیاسی برای تشکیل«ائتلاف محور میهنی» مشارکت کرده است. همچنین از تشکیل گروهی برای مذاکره با ائتلاف‌های دیگر خبر داد. این حزب با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:« به منظور اصل دفاع از منافع والای میهنی و عینیت بخشیدن به مطالبات مردم در تحقق نهضتی حقیقی در کشور و دفاع از حقوق قانونی آنها در داشتن زندگی آبرومند، طی چند هفته گذشته چند جلسه برگزار شد و چند جریان مهم سیاسی در آنها شرکت کردند که حول محور اشتراکات میهنی گردآمده بودند».

در رأس حزب راه مدنی، مثنی عبدالصمد السامرایی قرار دارد که برای اولین بار در انتخابات اخیر شرکت کرد و موفق به کسب یک کرسی در مجلس شد.

همچنین در این بیانیه آمده است” جریان‌های سیاسی که حول محور میهنی گرد آمده‌اند، تصمیم گرفتند این نشست‌ها را به شکل دوره‌ای ادامه دهند و گروهی مذاکره کننده برای گفت‌وگو با دیگر ائتلاف‌های سیاسی تشکیل دهند. همچنین آیین نامه داخلی، تعیین معیارها میهنی و حرفه‌ای، شایستگی و پاکدستی برای معرفی نامزدها در مناصب دولتی از جمله مسائلی است که می‌تواند به خواسته‌های شهروندان جامه عمل بپوشاند”.

الشرق الاوسط:
Related Post