انجمن حمایت از اسرای فلسطینی در گزارشی تعداد فلسطینی های در بند اسراییل را بیش از پنج هزار نفر شامل ۲۰۰ کودک و ۱۵ زن اعلام کرد.

انجمن حمایت از اسرای فلسطینی (PPS) به مناسبت گرامیداشت اعلامیه جهانی حقوق بشر، ۱۰ دسامبر، آمار فلسطینی های در بند زندان های اسراییل را منتشر و اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری قدس، این انجمن در گزارش خود آورده است: «رزیم صهیونیستی همچنان به نقض حقوق بشر در فلسطین ادامه می دهد و در حال حاضر بیش از پنج هزار فلسطینی را در بازداشتگاه های خود، محروم از ابتدایی ترین حقوق نگه داشته است.»

همچنین در این گزارش آورده است که رژیم صهیونیستی با اعمال شکنجه و خشونت علیه اسرا و نگه داری آنها در شرایط ظالمانه و بسیار سخت همه توافقنامه مربوط به اسرا از جمله کنوانسیون چهارم ژنو را نقض می کند.

بر اساس این گزارش، چهار اسیر فلسطینی از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۱۳) جان خود را از دست داده اند که سه تن از این اسرا در داخل زندان و به علت کوتاهی عمدی زندانبانان اسراییلی جان باخته اند. یک نفر دیگر نیز از شدت بیماری که در طول اسارات از آن رنج می برد، بلافاصله بعد از آزادی، جان خود را از دست داد.

این گزارش می افزاید که یک هزار و چهار صد فلسطینی که در زندان های اسراییل هستند، از بیماری رنج می برند و شرایط سلامت آن ها وخیم است. بیشتر این فلسطینی ها در زندان رمله اسراییل زندانی هستند.

انجمن اسرای فلسطینی اعلام کرد: «در حال حاضر ۵۳ فلسطینی در زندانهای اسراییل اسیر هستند که از قبل از توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ بازداشت شدند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «در حال حاضر ۱۰۴ اسیر فلسطینی بیش از ۲۰ سال از عمر خود را در زندانهای رژیم صهیونیستی اسیر هستند.»

انجمن اسرای فلسطین از جامعه بین الملل و گروههای حقوق بشر خواست تا جلوی پیش روی ها و تجاوزات اسراییل و نقض حقوق فلسطینی ها بویژه اسرای فلسطینی را بگیرند.»

همچنین تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرد اگر رژیم صهیونیستی سری سوم از اسرای قدیمی فلسطینی را تا اواخر ماه دسامبر آزاد نکند، گفتگوهای صلح با این رژیم متوقف خواهد شد.

اگر چه بر اساس توافق ما بین اسراییل و تشکیلات خودگردان فلسطین، گروه سوم زندانیان باید تا قبل از پایان سال جاری (۲۰۱۳) انجام شود، اما زمزمه هایی در رسانه های اسراییلی از تعویق آزادی زندانیان شنیده شده است.

از آنجا که آزادی زندانیان فلسطینی یکی از خواسته های اصلی تشکیلات خودگردان فلسطین است، هیئت دولت اسراییل در ماه ژوییه ۲۰۱۳ به آزادسازی ۱۰۴ زندانی فلسطینی رای داد. این تصمیم در راستای بهبود روند گفت و گوهای صلح بین اسراییل و فلسطین گرفته شده است.

بر همین اساس در راستای گفت و گوهای صلح، گروه دوم زندانیان فلسطینی که ۳۰ نفر بودند، روز ۲۹ اکتبر آزاد شدند.

اولین گروه زندانیان فلسطینی که ۲۶ نفر بودند در ۱۳ اوت سال جاری آزاد شدند که بسیاری از آن ها بیش از ۲۰ سال در حبس بودند.