کشتی پناهندگان در سواحل ایتالیا – عکی از آژانس خبری فرانسه

کشتی پناهندگان در سواحل ایتالیا – عکی از آژانس خبری فرانسه

طبق آمار رسمی در آلمان قریب به ۴ هزار و ۵۰۰ ایرانی در سال ۲۰۱۳ از این کشور درخواست پناهندگی کردند که این بالاترین آمار متقاضیان پناهندگی ار سوی ایرانیان در آلمان در ده سال اخیر است. به ۲۶۳ ایرانی پناهندگی داده شد.

به گزارش دویچه وله فارسی از آغاز دهه ۱۹۸۰ میلادی ایران عضو ثابت جدول “ده کشوری که بالاترین رقم پناهجو در آلمان را دارند” است. این جدول را اداره فدرال برای امور مهاجران و پناهجویان در آلمان تهیه کرده است. این اداره آمار مربوط به پناهجویان و پناهندگان سال ۲۰۱۳ را به تازگی منتشر کرده که طبق آن در بین ده کشور با بالاترین شمار متقاضیان پناهندگی در آلمان در سال ۲۰۱۳، ایران با ۴۴۲۴ نفر در ردیف ششم قرار دارد.

پناهجویان ایرانی در سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ شش درصد کل جمعیت پناهجویان آلمان را تشکیل می‌دادند. در سال گذشته (۲۰۱۳) تعداد پناهجویان ایرانی ۴ درصد کل پناهجویان آلمان بود. این تعداد در عین حال بالاترین رقم پناهجو از ایران در ده سال اخیر بوده است.

در این جدول روسیه با ۱۴ هزار و ۸۸۷ نفر، سوریه با ۱۱ هزار و ۸۵۱ نفر، صربستان با ۱۱ هزار و ۴۵۹ نفر، افغانستان با ۷ هزار و ۷۳۵ نفر و مقدونیه با ۶ هزار و ۲۰۸ نفر رتبه‌های اول تا پنجم را دارند. پس از ایران نیز کشورهای پاکستان (۴۱۰۱ نفر)، عراق (۳۹۵۸ نفر)، سومالی (۳۷۸۶ نفر) و اریتره (۳۶۱۶ نفر) در جدول قرار گرفته‌اند.

در سال ۲۰۱۳ طبق تصمیم‌های گرفته شده درباره پرونده پناهجویان، ۲۶۳ ایرانی از حق پناهندگی برخوردار شدند. یکهزار و ۵۸۵ نفر به عنوان “پناهجوی حفاظت‌شده” شناخته شدند که ۴۹ تن از آنان “دلایل جنسیتی” داشتند. همچنین ۹۶ ایرانی پناهجو را طبق تصمیم اداره فدرال آلمان برای امور مهاجران و پناهجویان نمی‌توان به ایران بازگرداند. در این سال یکهزار و ۱۲ درخواست پناهندگی ایرانیان نیز رد شده است.

ایرانیان رکورد پناهندگی در بریتانیا را هم شکستند

ملیت متقاضیان پناهندگی در سراسر جهان با توجه به درگیری های جهانی و منازعات داخلی و سیاسی هر کشوری تغییر می کند. دانشگاه آکسفورد در تازه ترین گزارش خود ایران و پاکستان را دو کشوری معرفی کرد بیشترین آمار متقاضیان پناهندگی به بریتانیا را دارند.

در این گزارش آمده است که ایران، پاکستان، سریلانکا، افغانستان و اریته مقام اول تا پنجم آمار متقاضیان پناهندگی به بریتانیا را دارند. در سال ۲۰۰۲ عراق با ۱۴ هزار و ۵۷۰ متقاضی بالاترین آمار را به خود اختصاص داده بود و پیش از آن در سال ۱۹۹۹ سومالی با ۷ هزار و پانصد بیشترین آمار پناهنده های بریتانیا را به خود اختصاص داده بود.

از سال ۲۰۱۱ این دو کشور از ده کشور صدر آمار پناهندگان سقوط کردند و ایران و پاکستان این رتبه را به خود اختصاص دادند. ایران با ۲ هزار و ۴۸۰ متقاضی پناهندگی و پاکستان با ۲ هزار و ۴۲۰ متقاضی پناهندگی صدر نشین جدول ملیت های متقاضی پناهندگی در بریتانیا هستند.