آمریکا و بریتانیا: اوکراین عرصه نبرد شرق و غرب نیست

وزیران خارجه آمریکا (چپ) و بریتانیا رقابت شرق و غرب در اوکراین را رد کردند

وزیر خارجه آمریکا ضمن اعلام آمادگی برای کمک مالی به اوکراین، خواستار همکاری با روسیه جهت حل بحران سیاسی این کشور شده است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، پس از دیدار با ویلیام هیگ، همتای بریتانیایی خود، تعهد دو کشور به تلاش برای حل و فصل بحران سیاسی اوکراین را یادآور شد و افزود که بریتانیا و آمریکا آماده کمک به کاهش مشکلات اقتصادی اوکراین هستند.

با افزایش نگرانی در مورد آینده سیاسی اوکراین، ویلیام هیگ روز گذشته برای دیداری اضطراری با مقامات آمریکایی عازم واشنگتن شده بود.

آقای کری پس از دیدار با وزیر خارجه بریتانیا گفت که بحران اوکراین “بازی برد و باخت غرب در برابر شرق نیست” بلکه لازم است تمامی دولت‌ها جهت رفع مشکلات کنونی این کشور با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر خارجه آمریکا افزود که موضوع اوکراین “مربوط به روسیه و ایالات متحده نیست، بلکه به مردم اوکراین و حق آنان برای تعیین آینده‌شان مربوط می‌شود و ایالات متحده مایل است با روسیه و سایر کشورهای جهان، و هر کس دیگری که آمادگی آن را داشته باشد، همکاری کند تا اطمینان حاصل شود که روند تحولات در آن کشور پس از این مسالمت‌آمیز خواهد بود.”

وی گفت که آمریکا و بریتانیا متعهد هستند که تمامی توان خود را در حمایت از مبارزه مردم اوکراین به کار گیرند و افزود که اوکراینی‌ها “با تمام قدرت اعلام کرده‌اند که مایل و قادر به برخورداری از آینده‌ای دموکراتیک در کشورشان هستند.”

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز پس از دیدار با آقای کری گفت که دو طرف موضوع کمک‌های مالی فوری به اوکراین را مورد بررسی قرار دادند زیرا اقتصاد آن کشور در پی چند ماه اعتراض و خشونت، گرفتار مشکلات جدی شده است. وی افزود که در نظر دارد روز چهارشنبه برای بررسی کمک اضطراری به اوکراین، با مقامات صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن دیدار و گفتگو کند.

آقای هیگ در عین حال تاکید کرد که دولت جدید اوکراین تنها در صورتی می‌تواند انتظار دریافت کمک مالی را داشته باشد که شرایط مورد نظر صندوق بین‌المللی پول را برآورده کند و نشان دهد که “مصمم به مبارزه جدی با فرهنگ فساد است که طی سال‌ها، در این کشور رسوخ کرده است.”

منابع صندوق بین‌المللی پول گفته‌اند که به زودی هیاتی از سوی این نهاد مالی برای بررسی اوضاع اوکراین عازم آن کشور خواهد شد. نمایندگان این نهاد آخرین بار در ماه اکتبر سال گذشته و قبل از آغاز تظاهرات اعتراضی در اوکراین از آن کشوردیدن کرده بودند.

لزوم دولت فراگیر ملی

وزیر خارجه بریتانیا همچنین از رهبران جدید اوکراین خواست تا دولتی فراگیر را تشکیل دهند به نحوی که به پیشبرد وفاق ملی و جلب حمایت سایر کشورها، چه روسیه و چه غرب کمک کند.

وی با یادآوری اظهارات وزیر خارجه آمریکا گفت: “در ایالات متحده و بریتانیا، ما مساله اوکراین را یک بازی برد و باخت راهبردی تلقی نمی‌کنیم بلکه معتقدیم که برای اوکراین مهم است که با ملل اروپایی و اتحادیه اروپا همکاری اقتصادی داشته باشد و در عین حال بتواند با روسیه نیز در مورد موضوعات متعدد همکاری کند.”

روز گذشته وزیر امور خارجه روسیه ضمن رد این ادعا که کشورش در نظر دارد در اوکراین دخالت نظامی کند، از دیگر کشورهای جهان نیز خواست تا از مداخله در بحران اوکراین خودداری ورزند.

ویلیام هیگ در پاسخ به سئوالی در مورد اختلاف نظر بین ساکنان نواحی طرفدار غرب و طرفدار روسیه در اوکراین، گفت که “استقلال و تمامیت ارضی اوکراین در درجه اول اهمیت قرار دارد.” وی گفت که برای حفظ یکپارچکی اوکراین است که از مقامات آن کشور می‌خواهد برای تشکیل دولتی فراگیر تلاش کنند.

پیشتر، گزارش شده بود که ساکنان منطقه روس زبان کریمه خواستار جدایی از اوکراین شده و پرچم روسیه را در کنار پرچم اوکراین بر فراز ساختمان های اداری بندر سواستوپول در این منطقه برافراشته‌اند.

همزمان، پارلمان اوکراین تصمیم گرفته است تعیین کابینه جدید این کشور را تا روز پنجشنبه به تعویق اندازد. طبق قانون اساسی اوکراین، علاوه بر رئیس جمهوری، این کشور دارای نخست وزیر نیز هست که ریاست هیات دولت را در دست دارد و باید رای اعتماد پارلمان را به دست آورد.

روز شنبه این هفته، پارلمان اوکراین ویکتور یاکونوویچ را به اتهام مسئولیت کشتار تظاهرکنندگان از سمت ریاست جمهوری خلع و اولکساندر تورچینف را به کفالت ریاست جمهوری تا زمان برگزاری انتخابات منصوب کرد.

آقای یاکونوویچ به طرفداری از روسیه شهرت داشت و گروه‌های مخالف، مقامات دولت او را به تبعیت از دولت روسیه، ارتباط با ثروتمندان روسی و فساد گسترده مالی متهم کرده بودند.

منابع نزدیک به کفیل ریاست جمهوری اوکراین گفته‌اند که وی انتظار دارد تا روز پنجشنبه بتواند توافق گروه‌های مختلف را برای تشکیل یک دولت ائتلافی جلب کند. برخی منابع گفته‌اند که قرار است دولت جدید به معترضانی که همچنان در میدان استقلال کیف، پایتخت تجمع کرده‌اند معرفی شود.

آقای تورچینوف پیشتر تاکید کرده بود که نسبت به “خطر جدی جدایی‌طلبی” در اوکراین احساس نگرانی می‌کند.

الشرق الاوسط:
Related Post