سفر دیوید هیل به بیروت برای تنش زدایی در مرزهای جنوبی به دنبال بحران تونل های حزب الله

بررسی اقدامات اسراییل برای دیوارکشی در مناطق مورد اختلاف در نشست امنیتی لبنان
بیروت – نذیر رضا
دیوید هیل معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی روز یکشنبه (۱۳ ژانویه-۲۳ دی) راهی لبنان می شود. هدف این سفر دو روزه، تاکید بر لزوم فاصله گرفتن گروه های لبنانی از کشمکش های منطقه ای و خودداری از تنش آفرینی در مرزهای جنوبی بعد از بحران تونل های حزب الله اعلام شده است. اسرائیل اما قبل از آغاز سفر هیل پروژه احداث دیوار مرزی در مناطق مورد اختلاف با لبنان را از سر گرفت.
هیل سومین مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا به شمار می رود و پست کلیدی در این وزارتخانه در اختیار دارد. او در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به عنوان سفیر آمریکا در لبنان مشغول به کار بوده است.
منابع کاخ ریاست جمهوری لبنان به «الشرق الاوسط»‌گفتند «اگر قرار است هیل درباره مساله تنش در جنوب کشور گفتگو کند پس باید به حرف های طرف لبنانی هم گوش کند.» این اظهارات اشاره ای است به اقدامات اسراییل. گفتنی است شورای عالی دفاع لبنان روز پنجشنبه (۱۰ ژانویه -۲۰ دی) جلسه فوق العاده ای در کاخ ریاست جمهوری تشکیل داد. تنش و اقدامات تنش زای اسرائیل در جنوب و از سرگیری ساخت دیوار حائل در مناطق مرزی مورد اختلاف بین لبنان و اسرائیل در جلسه یاد شده مورد بررسی قرار گرفت. عملیات ساخت دیوار به دنبال شکایت لبنان به شورای امنیت و بررسی این شکایت در نشست سه جانبه لبنان و اسراییل و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان متوقف شده بود.
لبنان مقصد سوم تور خارجی هیل است که شامل رومانی و آلمان نیز می شود.
منابع لبنانی غیر رسمی که در جریان این سفر هستند به «الشرق الاوسط» گفتند «هیل در راس هیات بلندپایه دیپلماتیک به لبنان سفر می کند. او در این سفر درباره مساله تونل ها و حزب الله گفتگو می کند.
لقمان سلیم مدیر مرکز پژوهشی «امم» در گفتگو با الشرق الاوسط گفت «این سفر با توجه به موقعیت کنونی هیل در وزارت امور خارجه آمریکا اهداف متعددی را دنبال می کند. سفر هیل در ادامه تور منطقه ای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا انجام می شود و هر دو بر سیاست اصلی آمریکا در خصوص لبنان یعنی حمایت از ارتش لبنان و نیروهای مشروع در این کشور و حفظ ثبات در مناطق مرزی تاکید می کنند».
او افزود «در خصوص مساله حفظ ثبات در مرزها باید گفت که دولت لبنان سیاست درستی در زمینه اقداماتی که در مناطق مرزی انجام می شود در پیش نگرفت و تا همین حالا هم منکر وجود تونل هایی است که از خطوط آبی عبور کردند. در حالیکه دولت از تونل های ادعایی صحبت می کند یونیفل گفت که برخی از تونل ها از خطوط آبی عبور کردند».

سلیم یادآور شد «هیل به دنبال این است تا به لبنانی ها یادآوری کند که سیاست انکار عاقبت خوشی ندارد و اگر همچنان روی اقدامات حزب الله سرپوش بگذارید و بین مقاومت و حکومت فرق نگذارید باید پیامدهای آن را هم برای لبنان و شهروندان این کشور بپذیرید».
او گفت «هدف این سفر تنها مهار تنش در مرزهای جنوبی لبنان نیست. تنش را زمانی می توان مهار کرد که حکومت از حزب الله تفکیک شود. احتمالا این سفر حامل پیام تذکر به حکومت لبنان درباره عواقب نادیده گرفتن اقدامات حزب الله است. سکوت حکومت و سرپوش گذاشتن بر اقدامات حزب الله گاهی می تواند دردسرساز باشد».
هیل یکی از مسئولان شاخص پرونده لبنان در وزارت امور خارجه آمریکا است. او سفیر سابق واشنگتن در بیروت بوده است. هر چند سفر هیل با تور منطقه ای پمپئو همزمان شده اما لبنان در برنامه سفر وزیر امور خارجه آمریکا نیست. در مقابل، سفر هیل به لبنان به دلیل تجربه فراوان او در مسائل خاورمیانه انجام می شود.
سلیم گفت «هیل نهاد عمیق آمریکا را نمایندگی می کند. او دیپلمات کارکشته است که به همین دلیل، این سفر دلالت های مهمی به همراه دارد».
اسرائیل ولبنان در ۱۳ منطقه مرزی با یکدیگر اختلاف دارند. این دو کشور همچنین درباره ترسیم مرز دریایی هم به توافق نرسیده اند.

الشرق الاوسط:
Related Post