مادورو «ضرب الاجل اروپا» را رد و واشنگتن را به کودتا متهم کرد

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا ضرب‌الاجل اروپا برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرد وگفت اروپایی‌ها با تعیین ضرب‌الاجل هشت روزه برای اعلام برگزاری انتخابات آزاد به وی و کشورش توهین کرده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، وی در گفت‌وگو با بخش ترکی شبکه سی‌ان‌ان گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند به ما اولتیماتوم بدهد. اتحادیه اروپا باید اولتیماتوم خود را پس بگیرد. هیچ‌کس نمی‌تواند به ما دستور دهد. این گستاخی است البته اظهارات برخی از مقامات خاص در اروپا منعکس کننده نظرات تمام اروپا نیست. ما دوستان خوبی در اروپا داریم اما برخی از مقامات اروپایی به دهان ترامپ نگاه می‌کنند.
روز شنبه، اسپانیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا و متعاقباً سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا، از نیکولاس مادورو خواست تا ظرف هشت روز اعلام به برگزاری انتخابات آزاد و شفاف کند. رهبران قدرت‌های اروپایی تهدید کردند در غیر این‌صورت، خوان گوآیدو، رهبر نوظهور اپوزیسیون را به‌عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت خواهند شناخت تا وی مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام را فراهم کند.
خوان گوایدو چهارشنبه هفته گذشته خود را رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا خواند و بلافاصله آمریکا ریاست‌جمهوری وی را به رسمیت شناخت.
مادورو در همین مصاحبه رهبر مخالفان را به نقض قانون اساسی ونزوئلا متهم کرد. او همچنین آمریکا را به کودتا در ونزوئلا متهم کرد.
رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین گفت که آماده گفت‌وگو است. وی تأکید کرد حتی با آنکه ملاقات با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده غیرمحتمل به نظر می‌رسد، اما غیرممکن نیست.
از سوی دیگر، وابسته نظامی ارشد سفارت ونزوئلا در واشینگتن اعلام کرده که دولت نیکلاس مادورو را ترک کرده‌است.
سرهنگ خوزه لوئیس سیلوا می‌گوید که از خوان گوایدو رهبر مخالفان بعنوان رئیس‌جمهور موقت کشورش حمایت می‌کند.
در ویدیویی که در سفارتخانه ونزوئلا در واشنگتن ضبط شده، سرهنگ سیلوا خواهان برگزاری انتخابات آزاد شده و از «برادران نیروهای مسلح» خواسته خوان گوایدو را به عنوان تنها رئیس‌جمهور مشروع کشور به رسمیت بشناسند: «نیروهای مسلح نقش اساسی در بازگرداندن دمکراسی به کشورمان دارند. برادران خواهش می‌کنم به مردم حمله نکنید.»
سرهنگ سیلوا خطاب به نیروهای مسلح گفت: «دولت به ما سلاح داده تا از کشورمان دفاع کنیم نه این که به هم‌وطن خود حمله کنیم.»
سرهنگ سیلوا بعد به خبرگزاری رویترز گفت که دو دیپلمات کنسولگری ونزوئلا در آمریکا هم از خوان گوایدو حمایت کرده‌اند.