مقبره توت عنخ آمون در منطقه وادی الملوک مصر (دره پادشاهان) در سال ۱۹۲۲ (۱۳۰۰) شناسایی شد. در آن زمان، نقاب طلایی این فرعون مومیایی شده تحسین برانگیز شد. این نقاب طلایی در کنار ۴۵۰۰ قطعه باستانی عمدتا از جنس طلا در مقبره فرعون جوان دفن شده بودند. توت عنخ ‍آمون در حدود ۱۸ سالگی درگذشت.
۱۹ قطعه آهنی از میان ۴۵۰۰ قطعه مورد توجه ویژه قرار گرفتند چرا که از جنس سنگ های قیمتی کمیاب در آن دوره یعنی قرن چهاردهم قبل از میلاد بودند. نتایج تحقیق در مقبره توت عنخ آمون در یک کتاب علمی معروف توسط یک انستیتو در شهر ماینز آلمان منتشر شد.
کریستین اکمان پژوهشگر انستیتو یکی از پنج نفری است که در نگارش این کتاب همکاری کرده. او به خبرگزاری آلمان گفت «قطعه های باستانی آهنی تا حالا مورد بررسی و مطالعه قرار نگرفته بودند. این آثار پرسش های فراوانی از لحاظ تاریخی مطرح می کنند. هیچ سند و مدرکی درباره فرآیند ذوب آهن در مصر پیش از قرن ششم قبل از میلاد در دسترس نیست اما مصریان باستان در دوره توت عنخ آمون از شهاب سنگ آهنی استفاده کردند که گفته می شود از بهشت سقوط کرده اند».
این کتاب «فرمان بهشتی! قطعه های باستانی از جنس آهن در مقبره توت عنخ آمون» نام دارد.
اکمان و همکارانش قطعه های آهنی را با اشعه ایکس مورد بررسی قرار دادند. پرسش اصلی این است که آیا نیکل در این قطعه ها به کار رفته یا نه؟ نیکل فلز سنگینی است که در شهاب سنگ ها وجود دارد.
اکمان افزود «منبع هر قطعه ای در آن دوره که بیشتر از ۵ درصد نیکل داشته باشد در زمین نیست».
نتایج پژوهش کارشناسان نشان از غلظت ۶ تا ۱۳ درصدی نیکل در ۱۶ قطعه چوبی نیزه ای و غلظت ۸ درصدی نیکل در طلسم کوچک چشم زخم حوروس (یکی از خدایان مصر باستان) دارد. اما نکته عجیب تر اینکه غلطت نیکل در تیغه آهنی خنجر فرعون به ۱۲.۸ درصد رسیده است.
اکمان افزود «اگر در این آزمایش ها به آهن ذوب شده اشاره شود خیلی جالب خواهد بود و تاریخ آثار باستانی را باید دوباره از نو نوشت».
گفتنی است که کارتر باستان شناس معروف انگلیسی در چهارم نوامبر ۱۹۲۲ (۱۲ آبان ۱۳۰۱) مهم ترین کشفیات آثار باستانی مصر در قرن بیستم را انجام داد. او مشغول حفاری در دره پادشاهان در غرب شهر الاقصر بود و در آرامگاهی را گشود که به کشفی بزرگ در تاریخ فرعون جوان توت عنخ آمون شد. دست دزدان در سه هزار سال گذشته به این مقبره و قطعات باستانی درون آن نرسیده بود. شمار فراوانی تابوت و مجسمه های توت عنخ آمون و جواهرات طلا و طلسم و ظروف چینی در مقبره توت عنخ آمون شناسایی شدند.