السیسی و البشیر بر اهمیت توافق درباره «سد نهضت» تأکید کردند

قاهره-خارطوم: الشرق الاوسط

عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر و عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان بر اهمیت توافق بر سد نهضت اتیوپی در نزدیک‌ترین زمان ممکن تأکید کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، السیسی در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای سودانی‌اش البشیر که روز گذشته به قاهره سفر کرد، عنوان کرد که تلاش‌های مشترک دو کشور سال گذشته منجر به تشکیل کمیتهٔ مشترکی در خارطوم و امضای ۱۲ توافقنامه شد.
وی در خصوص پروژه‌های مشترک به خصوص در زمینهٔ برق سد نهضت گفت: در مذاکرات پیرامون بسیاری از موضوعات از جمله تقویت همکاری اقتصادی دو جانبه گفتگو کردیم و پیشرفت این پروژه‌ها از جمله پروژهٔ برق، متصل کردن ریل‌های راه‌آهن دو کشور و همکاری در زمینهٔ ظرفیت‌سازی و آموزش در همهٔ بخش‌ها را بررسی کردیم.
السیسی تصریح کرد: در مذاکراتمان به تحولات مربوط به گفتگوهای مصر و سودان و اتیوپی در خصوص سد النهضه پرداختیم و بر اهمیت ادامه تلاش‌ها جهت دست‌یابی به توافقی برای پر کردن و راه اندازی این سد تأکید نمودیم.
وی همچنین اظهار کرد تحولات اخیر شاخ آفریقا و راهکارهای حمایت از اجرای توافقنامهٔ صلح در جنوب سودان، تلاش‌های سودان برای حل بحران جمهوری آفریقای مرکزی و راهکارهای تقویت همکاری میان کشورهای عربی و آفریقایی کرانه‌های دریای سرخ را نیز بررسی کردیم.
البشیر نیز با اشاره به اینکه سودان به هماهنگی مواضع با مصر می‌پردازد، از توافق بر بسیاری از طرح‌های امنیت اقتصادی و هماهنگی جهت تضمین امنیت دریای سرخ به عنوان مهم‌ترین گذرگاه آبی سخن گفت.
وی بر اهمیت همکاری امنیتی مصر و سودان تأکید کرد و گفت: سازمان‌هایی منفی وجود دارند که برای برهم زدن امنیت در منطقه تلاش می‌کنند.
وی ضمن اشاره به اینکه سیسی بدون توجه به تبلیغات رسانه‌ای پیگیر تحولات سودان است، از مصر به دلیل ارسال هیئتی عالی‌رتبه به خارطوم از ابتدای تنش سودان و آن هم به دلیل اهمیت آن به ثبات سودان تشکر و قدردانی کرد.
وی با تأکید بر اینکه ملت سودان هشیار است و به کسانی که دنبال فرصت هستند اجازهٔ سوء استفاده نمی‌دهد تأکید کرد، تلاش‌هایی صورت می‌گیرد تا بهار عربی با همان شعارهای پیشین خود در سودان تکرار شود