​احیای توافقنامهٔ نفتی عراق و اردن؛ بغداد روزانه ۱۰هزار بشکه به عمان صادر می‌کند

بغداد: حمزه مصطفی

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق به اردن سفر خواهد کرد تا توافقنامهٔ نفتی که عمل به آن در سال ۲۰۱۴ به دلیل حملهٔ داعش به استان‌های غربی عراق و بسته شدن راه ارتباطی اردن و سوریه متوقف شد را دوباره احیا کند.
به گزارش الشرق الاوسط، حسن الکعبی معاون اول رئیس پارلمان عراق نیز پس از دیدار با عبدالمهدی از امضای دو قرارداد دیگر با اردن که یکی نفتی و برای صادرات نفت است و دیگری تجاری و برای باز کردن گذرگاه طریبیل است خبر داد که تولید کنندهٔ هزاران فرصت شغلی هستند.
عاصم جهاد سخنگوی وزارت نفت نیز در گفتگو با «الشرق الاوسط» عنوان کرد تا کنون توافقنامه‌ای امضا نشده‌است و آنچه به آن عمل شد یادداشت تفاهمی است که از جانب شورای وزیران عراق تأیید شد تا شورای وزیران اردن نیز آن را تأیید کند.
وی افزود که این یادداشت شامل بخش‌های غیرنفتی مثل حمل و نقل، گمرک و … است که براساس توافقنامهٔ قدیمی است که عمل به آن متوقف شده‌است و شامل صادرات روزانهٔ ۱۰ هزار بشکهٔ نفت به اردن بعد از بازگشایی راه‌های زمینی آن و پس از موافقت دو کشور اجرایی می‌شود.
وی در خصوص انتقاداتی دربارهٔ تقدیم نفت با نرخ ویژه به اردن در توافقنامه گفت: در این توافقنامه عملیات حمل و نقل لحاظ شده‌است که با تانکر صورت می‌گیرد به اضافهٔ اینکه نرخ نفت کرکوک با نفت استخراجی از دیگر منابع نفتی فرق خواهد داشت.
گفتنی است وزارت عراق از اظهارات مغرضانهٔ برخی مسئولان در خصوص مسئولان بخش نفتی انتقاد کرد و در بیانیه‌ای آنها را تحریک آمیز عنوان کرد که عاری از هرگونه دقت و مصداقیت است و مسئولان را متهم به تقدیم نفت خام مجانی یا با نرخی ویژه به اردن کردند.
این وزارت تأکید کرد که سیاست دولت و حکومت در راستای توسعهٔ روابط با کشورهای همسایه و برادر برای باز کردن افق‌های همکاری است تا در تحقق ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشورهای همجوار عراق از جمله اردن سهم داشته باشند.

الشرق الاوسط:
Related Post