بر اساس یک گزارش تازه٬ تنها ۹۰ شرکت در سراسر جهان مسئول تولید دو سوم از گازهای گلخانه‌ای هستند که موجب گرمایش زمین می‌شود.

روزنامه بریتانیایی گاردین٬ ۲۹ آبان نوشت موسسه آمریکایی «کلایمت اکانتبیلیتی» (Climate Accountability) که کارش نظارت بر شرایط جوی و کیفیت آن است٬ در گزارش تازه خود که در مجله «تغییرات آب و هوایی» منتشر کرده٬ آورده است ۹۰ شرکت در سراسر جهان مسئول تولید ۶۳ درصد از دی‌اکسید کربدن صنعتی (بالغ بر ۹۱۴ گیگاتن) و متان در جهان از سال ۱۷۵۱ تا ۲۰۱۰ هستند.

از ۹۰ شرکتی که در این فهرست آمده‌اند٬ ۸۳ شرکت٬ به تولید نفت و گاز و زغال‌سنگ می‌پردازند که در آن میان ۵۰ شرکت از آنها شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌اند؛ نظیر شرکت‌های نفتی آمریکایی «شورون» و «اکسون» ٬ شرکت نفتی بریتانیایی «بریتیش پترولیوم» و شرکت هلندی «شل». در عین حال ۳۱ شرکت دیگر این فهرست نیز دولتی‌اند؛ نظیر شرکت سعودی «آرامکو»٬ «گازپروم» روسیه و «استات‌اویل» نروژ.

این گزارش در حالی منتشر شده است که چند روز پیشتر٬ ۴۹ پژوهشگر از ۱۰ کشور جهان در گزارشی اعلام کردند که فراوانی دی‌اکسید کبردن در جو کره خاکی به دلیل استفاده از سوخت های فسیلی٬ تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی با شکستن رکوردی جدید از زمان ثبت این پدیده٬ به بالاترین حد خود می‌رسد.

در عین حال٬ در حال حاضر حاضر نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد با حضور نمایندگانی از ۲۰۰ کشور جهان در ورشو٬ پایتخت لهستان در جریان است. این نشست که از ۲۷ آبان‌ماه آغاز شده و تا اول آذرما ادامه دارد٬ به منظور گفت‌و‌گو برای جلوگیری از فرآیند افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و تغییرات جوی کره زمین برگزار شده است.

در گزارش موسسه «کلایمت اکانتبیلیتی» که در ایالت کلرادو مستقر است٬ آمده است که بسیاری از این ۹۰ شرکت ذخایر عظیمی از سوخت فسیلی در اختیار دارند که در صورت استفاده از ان‌ها٬ جهان در معرض تهدید‌ تغییرت آب و هوایی خطرناک‌تری قرار می‌گیرد.

پژوهشگران سازمان ملل متحد در گزارشی که شهریور ماه گذشته منتشر شد اعلام کردند که گرمایش زمین در حال حاضر بیش از هر چیز٬ به دلیل فعالیت‌های بشری رخ می‌دهد و پیش‌بینی کرده‌اند که میانگین دمای کره زمین در سده بیست‌ویکم با سه دهم درجه سانتیگراد افزایش به چهار و هشت دهم درجه سانتیگراد خواهد رسید.

بر اساس پژوهش‌ آنها سطح آب دریا‌ها نیز تا پایان سده، بین ۲۶ تا ۸۲ سانتی‌متر افزایش خواهد یافت.