سهم ۶۰ درصدی دختران از فارغ التحصیلان دانشکده فناوری پیشرفته مسک و یوداسیتی

ریاض – عبد الهادی حبتور

موسسه آموزشی مسک وابسته به نهاد خیریه مسک الابتکار محمد بن سلمان و شرکت یوداسیتی آماری درباره شمار دانش پژوهان دختر و پسر در طرح آموزش فناوری های پیشرفته منتشر کرده است. بر اساس این آمار ۶۰ درصد دانشجویان این برنامه آموزشی دختر هستند. این رقم ۴ برابر بیشتر از میانگین جهانی آمار دانشجویان دختر در برنامه های آموزش فناوری اطلاعات در جهان است. این طرح زیر نظر دو نهاد یاد شده اجرا می شود.

دیما الیحیی مدیر اجرایی طرح آموزشی «مسک الابتکار»‌ در مراسم فارغ التحصیلی دانش آموختگان در ریاض گفت «طرح آموزشی که توسط موسسه آموزشی مسک و یوداسیتی برگزار می شود از دو سه سال پیش اجرا گردید. برگزاری کلاس های آموزشی در ارتباط با فناوری پیشرفته مثل آموزش کامپیوتر و تحلیل داده و هوش مصنوعی و غیره از جمله اهداف این طرح است.»
دیما در گفتگو با الشرق الاوسط افزود «این طرح در راستای اهداف سند چشم انداز ۲۰۳۰ تهیه شده که بر اساس آن، منابع انسانی بومی متخصص برای ورود به بازار کار و ایجاد رشد اقتصادی پرشتاب مورد آموزش قرار می گیرند. این برنامه تا حالا موفق به آموزش ۱۵۰۰ دانشجوی دختر و پسر در رده های سنی گوناگون در بیش از ۴۰ شهر و روستای سعودی شده است.»
الیحیی گفت «بیش از ۱۲ شرکت مثل مایکروسافت و اس تی سی و غیره با دانشجویان این برنامه دیدار و گفتگو کرده اند. کارگاه های آموزشی هم برای دانشجویان در راستای آشنایی با نیازمندی های بازار کار و انتقال از کاریابی به کارآفرینی و تبدیل اندیشه های نو به پروژه های کاری برگزار می شوند.»
الیحیی خاطر نشان کرد «موسسه مسک با همکاری شرکت های جهانی وظیفه بسترسازی برای آموزش منابع انسانی بومی در عرصه های گوناگون را بر عهده دارد.»
او در ادامه افزود «موسسه مسک الابتکار طرح تازه ای است که در آن مراحل نوآوری از الهام تا فعالیت و ایده آفرینی و تبدیل ایده به واقعیت مورد بررسی و آموزش قرار می گیرند. این طرح با همکاری نهادهای دولتی و بین المللی و بخش خصوصی اجرا می شود. خلاصه اینکه کار ما بستر سازی برای نوآوران و هدایت آنان برای دست یابی به فرصت های گوناگون است.»
الیحیی با اشاره به یکی از برنامه موسسه مسک الابتکار گفت «این برنامه شامل دوره های نرم افزار است که پارسال بیش از ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت کردند. هدف ما این است که دیوار ترس از فناوری شکسته شود و اینکه بگوییم هر کسی می تواند نرم افزار یاد بگیرد. ما با استناد به چشم انداز ۲۰۳۰ سعودی برای کسب مهارت های قرن ۲۱ باید با مهارت های اساسی کار با کامپیوتر و برنامه نویسی آشنا شویم.»
او درباره آمار دانشجویان دختر در طرح مسک گفت «امروز زنان سعودی شاهد تحول بزرگی هستند. ۶۴ درصد فارغ التحصیلان فناوری اطلاعات در سعودی زن هستند. ما باید با فرصت آفرینی زنان را برای پیشرفت هر چه بیشتر توانمند سازیم. شمار زنان در دوره های گوناگون مسک بیشتر از مردان است.»
حمد المقبل مدیر اداره همکاری ها در یوداسیتی گفت «این طرح به منظور آموزش جوانان سعودی در حوزه فناوری پیشرفته راه اندازی شده است. ۱۵۰۰ نفر در یک دوره یک سال و نیمه در بخش های گوناگون توسعه اندروید و علم داده و توسعه وب و هوش مصنوعی فارغ التحصیل شدند و بسیاری نیز روانه بازار کار شدند.»
المقبل افزود «اما آمار دانشجویان در مرحله دوم این طرح به ۲۰۰۰ نفر افزایش یافت که در ۱۰ حوزه فناوری پیشرفته آموزش می بینند.»
او خاطر نشان کرد «آمارها بعد از اتمام یک دوره آموزشی نشان داد که ۶۰ درصد دانش پژوهان کلاس های فناوری پیشرفته دختر هستند که این چهار برابر میانگین ۱۵ درصدی جهانی است. ۶۰ درصد دانش پژوهان هم یا متصدی شغل تازه ای شدند و یا اینکه ارتقای شغلی داشتند یا پروژه تازه ای را آغاز کردند.»