Categories: دیدگاه

۶۱ هزار ایرانی مجبور به پرداخت هزینه تخلف‌های حکومت هستند



۳۱ ژوییه ۱۹۸۷، یک روز ننگین تاریخی برای مسلمانان در حج،‌ زائران ایرانی با سر دادن شعارهای سیاسی حکومت تهران، شهر مقدس مکه را مورد هجوم قرار دادند و با ماموران امنیتی سعودی گلاویز شدند.

در این درگیری‌ها، بیش از۴۰۰ نفر جان باختند که در بین آن‌ها ایرانیان، زائران دیگر کشورها و پلیس سعودی دیده می‌شوند. اما درد این تراژدی برای ایرانیان در طی سه سال بعد از این اتفاق بیشتر شد، چرا که دولت تهران مردم خودش را از رفتن به حج تا بهبود روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی در سال ۱۹۹۱ محروم کرد.

امسال برای چهارمین بار در تاریخ انقلاب ایران (انقلاب ۱۹۷۹)، حکومت این کشور اعلام کرده که به زائران ایرانی اجازه شرکت در مراسم حج را نمی‌دهد و با قاطعیت شهروندان متدین‌ ایرانی‌ را گروگان گرفته تا اهداف سیاسی خود را پیش ببرد. در حالی که ۶۱ هزار مسلمان ایرانی هزینه سفر به مکه را پرداخته‌اند.

حکومت بدبین ایران از دین استفاده می‌کند تا در بازی‌های سیاسی چه کسی را تحت تاثیر قرار دهد؟ احتمالا فقط نماینده‌ای از لبنان به نام «حزب‌الله» یا دیگر گروه‌های نظامی وفادار به آخوندها و به نظر می رسد که از طرف همان‌ها هم مورد تشویق قرار گرفته است.

رژیم ایران اینبار شفاف بود: حکومت ایران اجازه سفر به مکه را به زائران ایرانی نمی‌دهد. این حکومت حتی سعی نکرد تا مثل تقصیر را به گردن دولت عربستان سعودی بیاندازد و دولت سعودی را مانعی برای ورود ایرانی بداند.

عربستان سعودی با زائران بازی نمی‌کند. در میان همه درگیری‌هایی که در دهه گذشته در منطقه خاورمیانه در جریان بوده است، پادشاهی سعودی همواره تلاش کرده تا حرمین شریفین برای همه مسلمانان دنیا قابل دسترس باشد، بدون در نظر گرفتن موضع‌گیری‌های سیاسی یا کشور و منطقه‌ای که زائران از آن می‌آیند. و بیش از ۳۷ سال تلاطم در روابط ایران و سعودی، ریاض منتظر نماند تا تهران اختلافات خود را با پادشاهی سعودی حل کند و بعد ویزا حجاج ایرانی را صادر کند.

امسال، اختلافات دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی شدت بیشتری پیدا کرده است، ریاض سعی کرد تا مطمئن شود تا شهروندان ایرانی مانعی برای ادای حق مذهبی خود نداشته باشند، برای همین به پروازهای ایرانی مقصد مکه چراغ سبز نشان داد و تحریم‌هایی را که در تیرگی روابط بر روی برخی از این شرکت ها اعمال کرده بود، برداشت. حتی پادشاهی سعودی پیشنهاد اعزام یک مقام ایرانی تحت چتر سفارت سوئیس به جده را در دوران حج ارائه کرد. علت آن این بود که یک مقام دولتی ایران در فصل حج در عربستان سعودی حضور داشته باشد تا با مقامات سعودی در خاک سعودی برای پیگیری مشکلات و خواسته‌های حجاج ایرانی همکاری کند. برای احترام به حجاج، پادشاهی سعودی زائران را از پروسه کاغذی ویزا معاف کرده بود و به زائران این اختیار را داده بود تا پروسه گرفتن ویزا را آنلاین پیش ببرند. اما متاسفانه، پادشاهی سعودی نمی‌تواند زائران را از بند دولت خودشان آزاد کند.

ایرانی‌ها در حج امسال حضور خواهند داشت: ایرانی‌هایی به حج می‌روند که محل اقامتشان در ایران نیست، و در جاهایی مثل شمال آمریکا، اروپا، آفریقا و دیگر نقاط جهان مقیم هستند و آزادی حرکت از آن‌ها گرفته نشده است.

تهران، همزمان، یکی دیگر از ترفندهای قدیمی از راهکارهای انقلابی‌اش را به اجرا گذاشت: یک تجمع در با شعار «برائت از مشرکین» سازماندهی کرد. این شعاری بود که خمینی در سال ۱۹۷۱ به طرفدارانس در مکه معرفی کرد. این شعار همراه است با شعارهای معروف «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل». تزریق شعارهای نظامی سیاسی به مقدس‌ترین مکان از سوی خمینی به طرفدارانش، به بهای جان‌ آن‌ها تمام شد. و اما امسال، خود رژیم تهران شرایطی را خلق کرد که اینگونه شعارها در مکه شنیده نخواهند شد. فقط (این شعارها) در ایران و برخی از کشورهای عربی که نیروی های نظامی این کشور آن را اشغال کرده‌اند، شنیده خواهد شد.

برای مسلمانان تاسف‌بار است که ۶۱ هزار ایرانی نمی‌توانند در کنار برادرها و خواهرهای خود که از سراسر جهان در مکه گردهم‌آمده‌اند، جمع شوند. جای خالی ایرانی‌ها یک تراژدی بزرگ است و یک غم دیگر که هر روز توسط رژیم تهران به منطقه خاورمیانه اضافه می‌شود: در حالی که آخوندها همیشه در صحبت‌هایشان در حال برائت و دوری گرفتن از دشمنان و «کافران» هستند، اما اولین قربانیان سیاست آن‌ها همیشه مسلمانان هستند.

سلمان الدوسری: روزنامه‌نگار سعودی و سردبیر سابق روزنامه الشرق الاوسط
Related Post