از گربه ها کارکنان موزه بریتانیا چه می دانید؟

لندن: عبیر مشخص

انگلیس این هفته ۲۶۰مین سالگرد افتتاح مشهورترین موزه خود یعنی «موزه بریتانیا» را جشن گرفت.
هارتویگ فیشر مدیر موزه به همین مناسبت با انتشار ویدیویی در صفحه تویتری موزه گفت: «از زمان افتتاح موزه بریتانیا در ژانویه ۱۷۵۹ تاکنون ۳۵۰ میلیون نفر از آن بازدید کرده‌اند. این موزه ۸ میلیون قطعه تاریخی را در خود جای داده که قدمت برخی از آنها به ۲ میلیون سال می‌رسد».
دنبال‌کنندگان این صفحه نیز سالگرد روز افتتاح موزه را تبریک گفته و برخی از آنان ضمن گفتن داستان‌ها و خاطرات بازدیدشان از موزه، دلایلی که آنها را برای بازدید موزه جذب می‌کند را عنوان کردند.
سایت اینترنتی این موزه سالگرد افتتاح آن را به شکلی متفاوت و با ارائه اعداد و ارقام جشن گرفت.

۸ میلیون قطعه
در این موزه ۸ میلیون قطعه تاریخی وجود دارد که ۷۱ هزار قطعه آن توسط سر هانز سلون پزشک و کاوشگر آثار باستانی تهیه شده‌است. وی وصیت کرده بود که این آثار به دولت هدیه شود و به عنوان هسته موزه قرار بگیرد.

قدیمی‌ترین قطعه
از قدیمی‌ترین آثار موجود در موزه تعدادی از سنگ‌هایی است به دو میلیون سال پیش بازمی‌گردد و از جمله اولین اختراعات و دست‌ساخته‌های بشر به‌شمار می‌رود که برای بریدن شاخه‌های درختان، برش گوشت و شکستن استخوانها استفاده می‌شد.

چند موزه از یک موزه
این موزه فعالیت خود را در ساختمان «مونتنیاگو هاوس» در بلومزبری آغاز کرد و تاکنون نیز در همان مکان قرار دارد.
موزه بریتانا جزو اموال دولت بوده و تحت کنترل کلیسا یا پادشاه نیست و بازدید از آن رایگان است.
در طول این سالها تعدادی مؤسسه‌های فرهنگی دیگر از آن منشعب شده، از جمله موزه علوم طبیعی و کتابخانه بریتانیا که در سال ۱۹۹۸ در یک ساختمان مستقل افتتاح شد.

گربه‌های موزه بریتانیا
در این مقاله به نکته جالبی در خصوص تعداد گربه‌هایی که در موزه از دهه ۷۰ تا دهه ۹۰ قرن گذشته مسئول صید موش‌ها بودند، بیان شده‌است. تعداد آن‌ها بین ۴ تا ۷ گربه بوده و کمیته خاصی در موزه مسئول رسیدگی به گربه‌ها و بچه‌هایشان است.
گفتنی است برخی از این گربه‌ها به عنوان کارکنان موزه بودند و اسامی آنها در آرشیو موزه وجود دارد.

المتحف البریطانی یحتفل بـ۲۶۰ عاماً و۳۵۰ ملیون زائر وسجل حافل مع القطط

احتفلت بریطانیا هذا الأسبوع بمرور ۲۶۰ عاماً على افتتاح متحفها الأشهر “المتحف البریطانی”. وبالمناسبه سجّل مدیره هارتویغ فیشر، رساله بالفیدیو بثها حساب المتحف على “تویتر”، بدأها ببعض الأرقام المهمه فی تاریخ المتحف ومنها أن عدد زواره تخطى ۳۵۰ ملیوناً من