نتایج مالی شرکت‌های سعودی حاکی از قدرت اقتصادی کشور است

ریاض: شجاع البقمی

نتایج مالی ۱۳۱ شرکت سعودی عضو بازار سهام داخلی، در ۹ ماه اول سال جاری (۲۰۱۸) نشان از سرزندگی و قدرت اقتصاد سعودی داشت.
به گزارش الشرق الاوسط، این نتایج در برگیرنده سود ۲۲ میلیارد دلاری این شرکت‌ها بود که در مقایسه با همین دوره از سال گذشته (۲۰۱۷) رشد ۱۱ درصدی داشته‌است.
قرار است دیگر شرکت‌های سعودی نتایج مالی ۹ ماه اول سال جاری را تا فردا (یکشنبه) اعلام کنند و انتظار می‌رود که شرکت‌های عضو بازار سهام داخلی، در طول سال جاری ۲۶٫۶ میلیارد دلار سود کسب کنند.
در این میان شاخص بورس بازار سهام در هفته گذشته کاهش ۱٫۷ درصدی داشت که معادل با ۱۳۶ واحد است و میزان کل واحدهای بورس در هفته گذشته به رقم ۷ هزار و ۷۴۳ واحد رسید.
این درحالی است که شاخص بازار بورس طی سه هفته پیاپی افزایش داشت و میزان معاملات آن ۴٫۵۷ میلیارد دلار بود اما در هفته اخیر به ۳٫۷ میلیارد دلار کاهش یافت.
از سوی دیگر، درآمدهای سعودی در سه‌ماهه سوم سال جاری در مقایسه با همین سه‌ماهه از سال گذشته‌، رشد ۵۷ درصدی داشت.
میزان درآمد این کشور از ابتدای سال جاری تا پایان سه‌ماهه سوم چیزی حدود ۱۷۶٫۸ میلیارد دلار بود که در مقایسه با همین دوره از سال گذشته (۹ ماه اول سال ۲۰۱۷) ۴۷ درصد افزایش یافته‌است.
با تاکید بر پایبندی دولت به شفافیت و افشای مالی، تقویت حکومتداری و کنترل مالی، وزارت دارایی سعودی چهارشنبه گذشته گزارش عملکرد بودجه دولت در سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۱۸ را روی پایگاه الکترونیک وزارت منتشر کرد.
شاخص‌های این سه‌ماهه نشان از کاهش نرخ کسری بودجه در مقایسه با همین سه‌ماهه از سال گذشته داشت، که توأم با رشد قابل توجه درآمدهای نفتی و غیر نفتی بود.
این گزارش همچنین بر تأثیر اصلاحات اقتصادی، تدابیر مالی برای حمایت از امور مالی کل و اثربخشی مدیریت آن، تاکید کرد.
گفتنی است این تحولات مثبت، همزمان با اعتراف آژانس اعتبار سنجی «مودیز» به قدرت و نشاط اقتصاد سعودی است.
این آژانس جهانی، میزان رشد تولید داخلی سعودی در دو سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را ۲٫۵ و ۲٫۷ عنوان کرد در صورتیکه پیش‌بینی آن برای همین سال‌ها قبلاً ۱٫۳ و ۱٫۵ درصد بود.
آژانس اعتبار سنجی «مودیز» تاکید کرد اقتصاد سعودی در درجه «A1» با چشم‌اندازی پایدار قرار دارد.
این درحالی است که پیش‌بینی‌های این آژانس از پیش‌بینی‌های بیانیه اولیه اعلام بودجه کل کشور سعودی نیز بیشتر است.
این آژانس پیش‌بینی کرد میزان تولید نفت سعودی افزایش یافته و باعث تقویت قدرت اقتصاد کشور می‌شود. از سوی دیگر توسعه بخش غیر نفتی به رشد بیشتر تولید داخلی سعودی کمک می‌کند.
بر اساس گفته‌های این آژانس، برنامه‌های تنوع درآمدی سعودی کمک شایانی به رشد میان مدت و بلند مدت اقتصاد آن می‌کند.
پیش‌بینی‌های این آژانس همچنین در خصوص کسری بودجه دولت از میزان ۵٫۸ درصد برای سال ۲۰۱۸ و ۵٫۲ درصد برای سال ۲۰۱۹ به میزان ۳٫۵ و ۳٫۶ درصد کاهش یافت.
این آژانس تاکید کرد، میزان بدهی‌های سعودی در دو سال آتی بهبود قابل توجهی خواهد داشت به طوریکه میزان آن کم‌تر از ۲۵ درصد از کل تولید داخلی در میان مدت خواهد بود. این در حالی است که میزان ۲۵ درصد بدهی در مقایسه با موقعیت مالی قدرتمند دولت، بسیار ناچیز است.