آخرین هماهنگی‌ها بین مراکش و آلمان برای برگزاری کنفرانس جهانی مهاجرت

کازابلانکا: لحسن مقنع

ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش با همتای آلمانی خود هایکو ماس، اقدامات نهایی «کنفرانس بین‌المللی دربارهٔ منشور مهاجرت» را در برلین با یکدیگر بررسی کردند. قرار است ده روز دیگر این کنفرانس در مراکش با ریاست مشترک مراکش و آلمان برگزار شود.
به گزارش الشرق الاوسط، در همین راستا، بوریطه دو روز پیش در این خصوص با جان هیکر مشاور امور خارجه و امنیت آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دیدار و گفتگو کرد.
در این جلسه موضوع مشارکت مرکل در کنفرانس بین‌المللی مهاجرت که ۱۰ و ۱۱ دسامبر (۱۹ و ۲۰ آذر) در مراکش برگزار می‌شود، را بررسی کردند همچنین آلمان و مراکش تمام تلاش خود را می‌کنند تا این کنفرانس بین‌المللی با موفقیت هرچه تمام‌تر برگزار شود.
از این رو مراکش سعی دارد، معضل مهاجرت را از طریق یک رویکرد جامع و چندوجهی، مورد رسیدگی قرار دهد.
کنفرانس بین‌المللی مهاجرت با مشارکت سران و مقامات ۱۸۹ کشور برگزار می‌شود و دارای اهمیت بسیاری است، زیرا این اولین کنفرانسی است که در نوع خود با حمایت سازمان ملل متحد تحت عنوان «منشور جهانی برای مهاجرتی امن و سازمان‌یافته» برگزار می‌شود.
در همین باره، وزیر امور خارجه آلمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مراکشی خود، بر اهمیت کنفرانس مراکش تأکید کرد و گفت: «این کنفرانس به دلیل ماهیت پیچیده سیاسی و استراتژیک موضوع مهاجرت اهمیت به سزایی دارد».
وی افزود: «امیدوارم این کنفرانس به‌طور جدی و منطقی، موضوع مهاجرت را بررسی کند تا منافع کشورهای مهاجرپذیر، کشورهای ترانزیت و کشورهای مهاجرتی حفظ شود».
وی اظهار کرد: «مراکش یکی از شرکای مهم آلمان، نه تنها در زمینه مهاجرت، بلکه در بسیاری از زمینه‌ها است که همکاری شدید بین دو کشور گویای این امر است… یکی از این همکاری‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و ساخت نیروگاه‌های خورشیدی است… امکانات فراوان مراکش و آلمان باعث تقویت همکاری مشترک فیمابین می‌شود».
از سوی دیگر، ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش اضافه کرد: «روابط مراکش و آلمان شاهد پیشرفت‌های بزرگی در زمینه‌های مختلفی همچون گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری که در سال‌های اخیر بیشتر شده‌است».