اقدامات بنادر سعودی برای مدیریت، زیرساخت و افزایش بهره‌وری عملیاتی

ریاض: شجاع البقمی

برای افزایش عملکرد بنادر سعودی، سازمان کل بنادر سعودی در سال ۲۰۱۸ سلسله اقدامات، قوانین، تصمیمات سازمانی، اداری و عملیاتی را برای فعال کردن نقش بنادر اتخاذ کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این اقدامات برای توسعه محیط مدیریتی بنادر و زیر ساخت‌ها، افزایش بهره‌وری عملیاتی و لجستیک آن و استفاده از قدرت‌ها و امکانات آنها است تا طرح‌های عملیاتی و لجیستیک متنوعی اجرا شود که اقتصاد ملی را تقویت و از حرکت تجاری آن حمایت کند.
این اقدامات شامل پیاده‌سازی سیستم اجتماعی بنادر، اجرای طرح تخلیه محموله‌ها ظرف ۲۴ ساعت، کاهش زمان نگهداری محموله‌ها تا کمتر از ۵ روز و تا ۳ روز در سال ۲۰۲۰، کاهش دوره معافیت هزینه انبارها در بنادر مختلف از ۱۰ روز به ۵ روز، کاهش اقدامات صدور و تجدید مجوز برای عوامل دریایی و سرمایه‌داران کشتی (به جز سوخت)، اصلاح و تهسیل شروط مجوزها و ارائه خدماتی برای سرمایه‌گذار خارجی برای به دست آوردن مجوز آژانس‌های دریایی است.
سازمان کل بنادر سعودی همچنین در سال ۲۰۱۸ بسیاری از خدمات و ابتکارات را مطابق با این اقدامات اجرا کرد که از جمله آنها؛ راه اندازی طرح تسهیل صادرات محصولات ملی در بنادر سعودی، راه اندازی طرح لغو بیمه نقدی محموله‌ها در راستای بهترین شیوه‌های بین‌المللی، راه اندازی آزمایشی سیستم پرداخت یکپارچه و راه اندازی آزمایشی خدمات زمان رزرو کامیون‌ها است.
سازمان کل بنادر سعودی در مدت اخیر یک سلسله خدمات از جمله توسعه سیستم جی پی اس به سیستم پیشرفته لوران، اجاره الکترونیکی زمین و انبار و مدرنیزه کردن ضوابط اجاره زمین برای استفاده از اموال دولتی در بنادر را نیز به راه انداخت.
چشم‌انداز سازمان کل بنادر سعودی هم‌سو با ایجاد یک سیستم بندری فعال و رقابتی است که باعث رشد اقتصادی شده و با پیشرفت‌های جهانی هم‌سو است و از طریق تأمین پایگاه‌های سازنده و ایمن، اقتصاد را به بازار جهان وصل کند و باعث پایداری مالی شود.
این اقدامات با افزایش حمل بار در ماه نوامبر در بنادر سعودی همزمان شد که در مقایسه با همین ماه در سال ۲۰۱۷ رشد ۶ درصدی داشت و حاکی از رشدی است که اقتصاد کشور در سال ۲۰۱۸ محقق کرد.
میزان کالاها در بنادر سعودی در ماه نوامبر حدود ۲۲٫۶۷ میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته رشد ۶٫۱۴ درصدی داشت و تعداد محموله‌ها ۵۲۱ هزار بود که رشد ۱٫۲۱ درصدی داشت.
تعداد کشتی‌ها در ماه نوامبر در بنادر سعودی ۹۴۴، تعداد مسافران آنها ۷۰ هزار نفر، تعداد وسایل نقلیه ۶۱ هزار و چهارپایان ۳۲۰ هزار بود.
سازمان کل بنادر سعودی همچنین اعلام کرد تعداد کانتینرهای بنادر در نیمه اول سال جاری در سعودی ۱٫۰۳ میلیون بود که در مقایسه با همین دوره از سال گذشته رشد ۱۹٫۳۵ درصدی داشت.