نشست معارضان سوری در قاهره

اعضای حزب الله در حال تشییع جنازه جهاد مغنیه در بیروت (رویترز)

اعضای حزب الله در حال تشییع جنازه جهاد مغنیه در بیروت (رویترز)

ایران روز گذشته کشته شدن یک ژنرال از سپاه پاسداران، در حمله دو روز پیش اسرائیل به بلندی های جولان در سوریه را تأکید کرد. در این حمله ۶ نفر از افراد حزب الله لبنان، هم پیمان ایران، نیز کشته شدند.

سپاه پاسداران در بیانیه ای که روز گذشته در پایگاه الکترونیکی خود منتشر کرد گفت: «تعدادی از جنگجویان و نیروهای مقاومت اسلامی با ژنرال محمد علی الله دادی، هنگام بازرسی منطقه القنیطره، توسط بالگردهای رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفتند(..) و در پی این حمله، این ژنرال شجاع و افراد دیگری از حزب الله به شهادت رسیدند». در این بیانیه به کشته شدن ایرانیان دیگری اشاره نشده است در حالی که یکی از منابع نزدیک به حزب الله پیش از این اعلام کرد که ۶ نظامی ایرانی از جمله چند افسر نظامی در این حمله کشته شدند. روز گذشته حزب الله برای ۶ تن از افراد خود از جمله محمد احمد عیسی و جهاد مغنیه، پسر عماد مغنیه، رهبر عملیات نظامی سابق در حزب الله، که در انفجار سال ۲۰۰۸ در دمشق کشته شد، مراسم سوگواری برگزار کرد. بعد از ظهر روز گذشته هزاران نفر در مراسم تشییع جنازه جهاد مغنیه شرکت کردند در حالی که ۵ نفر دیگر امروز تشییع خواهند شد. و در حالی که سؤالاتی درباره امکان پاسخ حزب الله به این حمله نیز مطرح می شود، محمود قماطی، عضو دفتر سیاسی حزب الله به روزنامه نگاران گفت: «برای مدت طولانی سکوت نخواهیم کرد».

از سوی دیگر، درباره کنفرانس شورای مخالفان سوریه که قرار است در قاهره برگزار شود، و تعداد شرکت کنندگان در آن، زمان نشست و دستور کار گفتگوها، اخبار ضد و نقیضی وجود دارد. همانگونه که مشخص است، طرفی که دعوت به این نشست کرده بود، شورای ریاست جمهوری مصر در امور خارجه بود که یک مرکز پژوهشی مستقل به ریاست سفیر محمد شاکر است و رسمی نیست. شاکر به «الشرق الأوسط» گفت: که موعد توافق شده برای نشست ۲۲ تا ۲۴ ماه ژانویه کنونی است. وی اشاره کرد که در این نشست، شخصیتهایی از کمیته هماهنگی و شخصیت های ملی دیگر وجود خواهند داشت تا درباره سندی به توافق برسند که به مردم سوریه کمک کند، به دولت دموکراتیک مدنی دست یابند.