خطبه‌های جمعه در مناطق تحت سلطه حوثی به تریبونی برای مقابله با مشروعیت تبدیل شده است

جده: سعید الابیض

احمد عطیه، وزیر اوقاف و ارشاد دینی یمن گفت: ایران دوره‌ها و دروس فشرده عقیدتی و فکری برای اعضای گروه معروف به «انصار الله» در تهران برگزار کرده و سپس آنها را به یمن می‌فرستد تا این ایدئولوژی را با استفاده از وسایلی که در دسترس دارند، انتشار دهند.
وی در گفتگوی تلفنی با «الشرق الاوسط» اضافه کرد: «این پروسه با ارسال اعضای شبه‌نظامیان حوثی و پیروان مذهبی آنها به حزب تروریستی لبنان (حزب الله) انجام می‌شود. این در حالی است که اکثر این افراد ویزای خروج از یمن و ورود به لبنان را دریافت نکرده‌اند. سپس با به‌کارگیری روش‌های مختلف برای تکمیل مطالعات دینی خود به ایران می‌روند.»
عطیه یادآور شد: «اختلاف نظر بین مردم یمن و حوثی‌ها نشان دهنده این امر است که طرف دیگر خواستار مشارکت سیاسی و یکپارچگی نیست. این موضوعی است که جامعه بین‌المللی متوجه آن نیست، دلیل این امر نیز این است که حوثی‌ها هیچ بعد سیاسی ندارند و آنها گروهی هستند که ایدئولوژی و عقیده خاصی دارند که از ایران منشأ گرفته، به همین دلیل هماهنگی و ارتباط این گروه با همه احزاب سیاسی دشوار است.»
وی ضمن ابراز تعجب از خواسته مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در خصوص نشستن بر میز مذاکره با آنان گفت: «این گروه خواستار ورود به این مرحله برای رسیدن به صلح نیستند، اگر امروز به آنها پیشنهاد مشارکت در دولت داده شود و نیمی از دولت به آنها تعلق بگیرد و نصف دیگر آن به بقیه احزاب یمنی، موافقت نخواهند کرد، چرا که آنان معتقدند حق الهی برای حکومت در یمن دارند.»
به گفته عطیه شبه نظامیان حوثی ضمن تحریف آیاتی که به صحابه پیامبر مانند ابوبکر و عمر اشاره دارد، مفهوم ملت را حذف کرده و فقط به مفهوم طائفه پرداخته‌اند. آنان جامعه یمنی را به دو گروه دوستداران اهل بیت و دشمنان آنان تقسیم کرده‌اند.
براساس اطلاعات به دست آمده و سخنان عطیه، حوثی‌ها روز پنج شنبه خطبه نماز جمعه را برای امامان جمعه خود در همه مناطق تحت کنترل خود ارسال کردند. این خطبه ضمن حمایت از جنگ و مقابله با مشروعیت و پادشاهی عربی سعودی، خواستار حمله به سرزمین حرمین شریفین شده و آن را سرزمین جنگ خوانده است.
این امر مخالف شرع و منطق و قانون است. امروزه باید بیش از پیش با این افراط گرایی فکری و ایدئولوژیک جنگید تا بتوان خطر این جماعت که هر روز بیشتر می‌شود را از بین برد.
برنامه «ارتباط با علمای جهان» با تهیه گزارشی چهار ساله از آغاز کودتا تا سال ۲۰۱۶ اعلام کرد: «مساجد استان صعده و صنعا بیشتر از بقیه از سوی حوثی‌ها مورد تهاجم قرار گرفتند، به‌طوری که ۲۸۲ مسجد در پایتخت و ۱۱۵ مسجد در صعده را مورد هدف قرار دادند.»
دولت یمن در اوائل ماه فوریه سال گذشته اقدام حوثی‌ها برای ترویج افکار مذهبی ایرانی را خنثی کرده بود. در این اقدام تعداد زیادی کتاب با مضمون دعوت به خشونت و رد اعتدال را در کامیونی در یک گذرگاه در مرز یمن متوقف کردند.