ائتلافی از ۵۱ نهاد سیاسی علیه حوثی ها

یک یمنی طرفدار نامزدی احمد علی صالح برای ریاست جمهوری یمن خنجری به دست دارد که عکس پسر صالح رئیس جمهور سابق یمن بر روی آن است (عکس از رویترز)

یک یمنی طرفدار نامزدی احمد علی صالح برای ریاست جمهوری یمن خنجری به دست دارد که عکس پسر صالح رئیس جمهور سابق یمن بر روی آن است (عکس از رویترز)

یک منبع آگاه خلیجی به «الشرق الأوسط» گفت که ۲۰۰ شخصیت از تمامی احزاب و مناطق مختلف یمن در نشست گفتگوهایی که قرار است طی روزهای آینده در ریاض پایتخت عربستان برگزار شود شرکت خواهند کرد. این نشست با نظارت دبیرخانه کل شورای همکاری خلیج و با هدف پایان دادن به کودتای شورشیان حوثی بر ضد مشروعیت و همچنین توافق بر نقشه راه جهت بازگرداندن کشور به مسیر ثبات برگزار خواهد شد.

«الشرق الأوسط» همچنین از منابع آگاه خارج از یمن اطلاع یافت که همزمان با به گوش رسیدن صداهایی به منظور تجزیه یمن، یک کشور خلیجی در حال تلاش برای نزدیکی نقطه نظرات و دیدگاههای رهبران و جنبش های جنوبی یمن در خارج، به منظور اتحاد بین آنهاست.

این منابع اشاره داشتند که یک پایتخت خلیجی طی دو هفته گذشته، میزبان نشست های معارضان جنوبی، با مشارکت سران ، رهبران، بازرگانانی از اهالی جنوب، افسران ارتش جنوبی و نمایندگان مجلس بود.

از سوی دیگر شیخ علی المقدشی، یکی از رهبران حزب کنگره خلق عمومی که ریاست آن را علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن به عهده دارد، در گفتگو با «الشرق الأوسط» ، وجود معامله سیاسی که تضمین کننده اجازه دادن به احمد علی صالح، پسر صالح، برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را به شرط حضور در نشست ریاض، نفی کرد.

در همین راستا، یک جبهه سیاسی جدید مخالف حوثی ها ، که بزرگترین جبهه مخالف شمرده می شود، با نام «جبهه ملی نجات» در صنعا تشکیل شد. این جبهه از ۵۱ حزب سیاسی و سازمان مدنی و ائتلاف مدنی و قبیله ای تشکیل شده است.