هادی به زودی به جنوب سفر می کند… حوثی ها شبوه را به «جنبش جنوب» تحویل می دهند… آزادی ۹۰% از تعز

نیروهای مقاومت مردمی در حال سجده به علت آزاد سازی تعز – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

نیروهای مقاومت مردمی در حال سجده به علت آزاد سازی تعز – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

نایف البکری استاندار عدن برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که رهبران یمن قصد دارند شهر جنوبی عدن را برای ۵ سال به عنوان پایتخت یمن اعلام کنند.

البکری افزود که انتخاب عدن به عنوان پایتخت یمن برای ۵ سال به دلیل موضع گیری این شهر در مقابله با کودتا بر علیه مشروعیت بود که شبه نظامیان حوثی آن را رهبری کردند. نادیا السقاف وزیر اطلاع رسانی یمن در تصریحاتی تأکید کرده بود که عدن برای ۵ سال پایتخت کشور یمن خواهد بود. وی همچنین اشاره داشت که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن طی روزهای آینده از این شهر بازدید خواهد کرد.

در مقابل، یک منبع دولتی یمن به «الشرق الأوسط» گفت که تا کنون در این خصوص تصمیمی گرفته نشده است و تا زمان آماده سازی صنعا بعد از آزاد سازی آن از دست شبه نظامیان حوثی عدن به عنوان پایتخت موقت یمن خواهد بود.

در همین راستا، ارتش ملی یمن و مقاومت مشروع حامی هادی به آزاد سازی جنوب ادامه داد و حوثی ها و نیروهای متحد آن ها علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق، را از استان شبوه، آخرین پایگاه شورشیان در جنوب، بیرون راندند. منابع محلی در شبوه به «الشرق الأوسط» گفتند که مقاومت مردمی موفق شدند پس از عقب نشینی شبه نظامیان حوثی و صالح از شهر عتق، مرکز استان شبوه، به این شهر وارد شوند. آن ها تأکید کردند که این استان پس از خروج شورشیان به طور کامل به سرتیپ ناصر النوبه، یکی از فرماندهان «جنبش جنوب» و فرمانده مقاومت مردمی در شبوه تحویل داده شد.

این تحولات در حالی صورت می گیرد که مقاومت مردمی در استان تعز، در مرکز یمن، کنترل کامل مربع امنیتی در استان را به دست گرفت. رشاد الشرعبی، سخنگوی شورای هماهنگی مقاومت به «الشرق الأوسط» گفت: «می توان گفت که مقاومت بیش از ۹۰ درصد از شهر تعز را در کنترل خود گرفته است».