تل‌آویو: «الشرق الاوسط»

گدئون فرانک مدیر سابق کمیته انرژی اتمی اسرائیل روز گذشته تصریح کرد که ایران قصد دارد توافق هسته‌ای که با کشورهای بزرگ جهان امضا کرده را دور بزند.
فرانک این اظهارات را در واکنش به گفته‌های علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر نزدیک شدن کشورش به تولید سوخت با اورانیوم ۲۰ درصد، بیان کرد و گفت: «بر اساس توافقنامه ایران اورانیوم را در سطح ۳٫۶۷ درصد می‌تواند غنی‌سازی کند و اگر آنها اورانیوم را در سطح ۲۰ درصد غنی‌سازی کرده باشند، بدین معنا است که توافقنامه را نقض کرده‌اند».
گفتنی است تلویزیون ایران روز یکشنبه به نقل از صالحی اعلام کرد: «اقدامات اولیه برای تولید سوخت مدرن با نسبت ۲۰ درصد انجام شده و به زودی این امر محقق می‌شود. این محصول با سوخت‌های گذشته که با نسبت ۲۰ درصد غنی شده بودند، متفاوت است و ما می‌توانیم سوخت را به هر راکتوری مانند راکتور تهران برسانیم».
صالحی در ادامه افزود: «رآکتورهای تهران در حال حاضر با سوخت قدیم کار می‌کنند، اما سوخت جدید به بهبود بهره‌وری کمک می‌کند. ما شاهد پیشرفت در صنعت و علوم هسته‌ای هستیم و این امر امکان تولید سوخت جدید را میسر می‌سازد و ما در این راستا نیازی به تقلید و استفاده از طرح‌های دیگران نداریم».
مقام اسرائیلی نیز گفت: «ما در اسرائیل همواره باید نگران سلطه و استیلای خمینی باشیم. نظارت و کنترل بر ایران بر اساس توافق هسته‌ای شدید است و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به زودی از تغییر رخ داده در ایران باخبر خواهد شد. موضوع دربارهٔ راکتور نیست، بلکه مسئله تأسیسات و امکانات غنی‌سازی اورانیوم است، اما توافقی با کشورهای اروپایی و چین و روسیه وجود دارد. آنچه ایرانی‌ها انجام می‌دهند، وحشتناک است و کشورهایی که توافق هسته‌ای را اجرا می‌کنند، باید بر ایران فشار بیاورند تا به سمت بهبود غنی‌سازی حرکت نکند».