سرتیپ احمد المسماری سخنگوی ارتش ملی لیبی روز چهارشنبه (۱۰ ژانویه-۲۰ دی) گفت ترکیه عامل اصلی هرج و مرج و ترور در لیبی است.
المسماری در نشست خبری در پی توقیف یک کشتی ترکیه ای حامل اسلحه در بندر مصراته (غرب لیبی) اعلام کرد «ما دولت ترکیه را به عنوان عامل اصلی بی ثباتی و ناامنی و بر هم زدن صلح در لیبی و ترور مقام های امنیتی و ارتش و وکلا می دانیم». او گفت «دولت ترکیه در عملیات تروریستی فراوانی دست دارد.»
این مقام ارتش لیبی در ادامه افزود «آنکارا با تسلیح عوامل تروریستی قطعنامه های شورای امنیت را نقض می کند. دولت ترکیه سرکرده رسمی تروریسم در کل منطقه و نه تنها در لیبی است. ما همزمان با آغاز عملیات نظامی الکرامه با ترک ها در حال نبرد هستیم. کار دولت ترکیه به جایی کشیده که عوامل تروریستی مسلح زخمی از لیبی به ترکیه منتقل می شوند. علاوه بر این، صدها نفر از پیکارجویان لیبی از طریق ترکیه به سوریه می روند تا در کنار گروه های تروریستی در آنجا بجنگند.»
او گفت «ما دولت ترکیه را با کلیه امکانات در دسترس مورد بازخواست قرار می دهیم. شرکت های ترکیه در لیبی فعالیت می کنند و ترکیه منافع متعددی در لیبی دارد. البته ما امیدوار بودیم که ترکیه نقش سازنده و نه مخرب ایفا کند اما به هر حال باید تاوان اقداماتش را پس دهد.»
اداره گمرگ لیبی روز سه شنبه (۸ ژانویه-۱۸ دی) از توقیف کامیون حامل ۲۰ هزار قبضه سلاح از ترکیه به مقصد بندر مصراته خبر داد.
توقیف محموله های اسلحه از ترکیه به لیبی در بنادر لیبی در چندین ماه گذشته روند رو به رشدی داشته است. دستگاه های امنیتی در ماه گذشته دو محموله اسلحه از ترکیه را در بندر الخمس واقع در فاصله ۱۲۰ کیلومتری طرابلس توقیف کردند.