ریاض – عبدالهادی حبتور

آمریکا ضمن تاکید دوباره بر اینکه ایران به تهدید کشتیرانی در دریای سرخ و فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه می پردازد گفت دولت آمریکا اقداماتی برای مقابله با به قول وی فعالیت های خبیثانه ایران در نظر می گیرد.

اظهارات آمریکا دو روز بعد از حمله شبه نظامیان حوثی و نیروهای علی عبد الله صالح رئیس جمهور سابق به بندر مخا در ساحل دریای سرخ عنوان شده است. این گروه ها با قایق بادی بمبگذاری شده این بندر را هدف گرفتند. در این حمله کسی کشته نشده است. یک مقام آمریکایی به «الشرق الاوسط» گفت «ایران تهدید بالقوه برای کشتیرانی در دریای سرخ به شمار می رود و اقدامات ایران در منطقه بی ثبات کننده است.»
او افزود «همچنانکه پیش از این هم گفتیم.. ما در حال بازنگری کلی در سیاست آمریکا در قبال ایران هستیم و اقداماتی برای مقابله با فعالیت های خبیثانه ایران در منطقه در نظر می گیریم.»

چندی پیش وزارت خزانه داری آمریکا در پاسخ به ادامه اقدامات تحریک آمیز ایران  شش شرکت ایرانی مرتبط با برنامه موشک های بالستیک ایران را تحریم کرد. آخرین نمونه این اقدامات آزمایش یک موشک ماهواره در ایران است.
روز یکشنبه (۳۰ جولای) مقر فرماندهی ائتلاف حمایت از دولت مشروع یمن گفت بندر مخا مورد حمله قرار گرفته و یک قایق با دیواره اسکله در نزدیکی چندین کشتی برخورد کرده و منفجر شده اما انفجار تلفاتی نداشته است.

این مرکز افزود شبه نظامیان حوثی و علی صالح همه قراردادها و توافقنامه های بین المللی را زیر پا می گذارند و امنیت بنادر یمن و کشتیرانی بین المللی و امنیت منطقه ای و جهانی را در معرض خطر قرار می دهند. این گروه ها با اقدامات جنایتکارانه از رسیدن کمک های بشردوستانه و امدادی از جمله مواد دارویی مخصوص درمان وبا در یمن جلوگیری می کنند.»