زندان رومیه بر فراز شهر بیروت – عکس از اسوشیتدپرس

زندان رومیه بر فراز شهر بیروت – عکس از اسوشیتدپرس

بیروت، الشرق الاوسط – شوی تلویزیونی هفتگی جدید ام بی سی لبنان به نام «محروم از آزادی» امیدوار است بتواند با باز کردن پنجره ای به سوی مخاطبان به روی زندگی جنایی زندانیان در این کشور، نرخ جرم و جنایت را در لبنان کاهش دهد.

به گفته سامر یوسف، مجری و برنامه ریز این نمایش، هدف از این شوی تلویزیونی، افزایش آگاهی درباره فعالیت های جنایی و فعالیت به عنوان بازدارنده در مقابل مجرمان بالقوه از طریق مصاحبه با زندانیان و بازسازی صحنه های جنایتی است که آنها مرتکب شده اند.

آقای یوسف به الشرق الاوسط گفت: «من با میزبانی از شماری از زندانیان که در حال گذراندن دوره محکومیت خود هستند، خواستم به تماشاگران هشدار دهم و آنها را درباره مجازاتی که در صورت ارتکاب جرائم مشابه در انتظار آنها است، آگاه سازم.»

این شوی تلویزیونی هر یکشنبه شب بلافاصله پس از بخش خبری ساعت هشت پخش می شود.

مهمانان «محروم از آزادی»، مردان و زنانی هستند که به اصطلاح سامر یوسف، در هنگام بی ملاحظگی، جرائمی انجام داده اند. این زندانیان توضیح می دهند که چطور برای جرائمشان برنامه ریزی و آنرا انجام دادند و اینکه اکنون در زندان نگاه آنها به جرم چطور تغییر پیدا کرده است.

تاکنون سامر یوسف میزبان مردی بوده که در جریان دعوا بر سر ارث، برادر خود را کشته، مردی که زنش را به خاطر زنا کشته و شخصی که در جریان سرقت چهار نفر را به قتل رسانده است.

سامر یوسف در پاسخ به این سوال که آیا این شو احتمالا موجب همدردی با مجرمان نمی شود، گفت: «به هیچ وجه، همه آنچه ما می خواهیم از طریق این شو انجام دهیم، جلوگیری از جنایات قبل از انجام آنها است، و اینکه راه حل های دیگری را مانند توسل به قانون به جای گرفتن حق با زور را نشان دهیم. علت آنست که وقتی یک مجرم مرتکب جرم می شود، متوجه لطمه ای که این کار می تواند به خانواده یا خود آنها وارد کند، نیستند.»

سامر یوسف افزود: «هدف از این هشدار همچنین جلب توجه مردم به شرایط زندگی محکومان در زندان است.»

این مجری تلویزیونی گفت که در این شو از سیستم کیفری لبنان هم انتقاد شده به طوری که در آن بر ضرورت لغو بعضی مجازات ها و جایگزین کردن آنها با برنامه های بازپروری تاکید شده است.

این شو همچنین میزبان قضات، روانشناسان و مددکاران است تا از این طریق راه حل هایی برای کاهش نرخ جرائم ارائه شود.

فرید لحود، که برای بهبود شرایط زندان ها در لبنان فعالیت می کند در این شو شرکت کرد و گفت که «محروم از آزادی» شواهد زنده ای از زندگی واقعی را ارائه می کند که فلاکت داخل زندان را نشان می دهد.

وی گفت که این شو به مساله غامض شرایط زندان ها، به ویژه مساله جمعیت زیاد در زندان پرداخته است، مساله ای که اغلب براثر آن زندان به خود و دیگر هم زندانی ها لطمه زیادی می زنند.

بعضی از زندانیانی که در این برنامه با آنها مصاحبه شده در رومیه نگاهداری می شوند که یکی از بزرگترین زندان های لبنان است. اگرچه جمعیت زندانیان در این زندان بیش از اندازه است اما این زندان نسبت به دیگر زندان ها درجهان عرب بی دردسر تر و راحت تر است چرا که در زیر زمین ساخته نشده و مشرف به دریا است.

در این زندان ۲۱۰۰ زندانی به سر می برند، اگر چه این زندان برای نصف این تعداد ساخته شده است. همین مشکل در زندان طرابلس هم وجود دارد، جایی که ۱۱۰۰ زندانی در محیطی که برای ۴۰۰ زندانی ساخته شده، به سر می برند.

به گفته سامر یوسف، این شو در زمانی حساس پخش می شود که در آن نرخ جرم و جنایت در لبنان در پی سقوط شرایط نظم و قانون پس از بحران سوریه، افزایش یافته است.