سه منبع آگاه روز پنج‌شنبه به خبرگزاری رویترز خبر دادند که پالایشگاه نفت «چنای پترولیوم» هند همزمان با آغاز تحریم‌های آمریکایی علی هیایران، از ماه اکتبر، واردات و پالایش نفت خام ایران را متوقف خواهد کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، شرکت «نفتیران اینترترید» که از شاخه‌های تجاری شرکت ملی نفت ایران است ۱۵٫۴ درصد از سهام شرکت «چنای پترولیوم» را داراست.
«چنای پترولیوم» دو پالایشگاه با ظرفیت ۲۳۰ هزار بشکه نفت در روز دارد و در غیاب این دو پالایشگاه، برای نفت ایران تنها دو مشتری دیگر هندی باقی مانده، یعنی پالایشگاه ماناگلور و شرکت نفت هند.
شرکت «بیمهٔ متحد هند» به «چنای پترولیوم» اطلاع داده‌ است که بنا بر سیاست جدید سالانهٔ خود که از اکتبر به اجرا در می‌آید، موارد مربوط به پالایش نفت خام از ایران را پوشش نخواهد داد.
این باعث شده که این پالایشگاه بارگیری برنامه‌ریزی شده حدود یک میلیون بشکه را در ماه اکتبر لغو کند.
شرکت‌های بیمه هندی مستقیماً تحت تحریم آمریکا قرار نمی‌گیرند، اما دادوستد آنها با ایران می‌تواند بر تعامل آنها با بازار بیمه غرب تأثیر منفی بگذارد.
کاهش تقاضای «چنای پترولیوم»، واردات نفتی هند از ایران را به میزان حدود ۱۰میلیون تن در ماه اکتبر کاهش خواهد داد.
«چنای پترولیوم» که از شرکت‌های تابعه بزرگترین شرکت نفت هند (IOC) است، قراردادی برای خریداری دو میلیون بشکه (۴۰ هزار بشکه نفت در روز) از ایران در سال مالی ۲۰۱۸/۱۹ امضا کرده بود.