اپوزیسیون به دنبال وحدت چشم انداز دوره انتقالی

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در دیدار با اعضای دولت در قصر کانکای در آنکارا – عکس از خبرگزاری فرانسه

بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه در دیدار با اعضای دولت در قصر کانکای در آنکارا – عکس از خبرگزاری فرانسه

هنوز چند ساعت از تصریحات دو روز پیش بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه که گفته بود کشورش همانگونه که روابط با روسیه و اسرائیل را از سر گرفت روابط با سوریه را از سر خواهد گرفت نگذشته بود که رادیو بی بی سی انگلیس مصاحبه ای با او پخش کرد که در آن می گوید تا زمانی که بشار اسد از قدرت کنار نرود هیچ تغییری در مواضع ترکیه نسبت به قضیه سوریه ایجاد نخواهد شد. وی افزود که علت اصلی بحرانی تر شدن اوضاع سوریه خود اسد است. اما هنوز مشخص نیست آیا اظهارات یلدریم برای «بی بی سی» مربوط به قبل از تصریحات مستقیم دو روز پیش وی بوده است یا خیر.

یلدریم در مصاحبه با «بی بی سی» ادامه داد، اسد باعث کشته شدن بیش از ۵۰۰ هزار شهروند سوری و آوارگی بیش از ۹ میلیون نفر دیگر شد، که ۳ میلیون نفر از آن ها در خاک سوریه اقامت دارند، و باید همزمان با از بین بردن سازمان داعش، به سلطه بشار اسد در سوریه پایان داد. وی اشاره کرد این سازمان در نتیجه اقدامات رژیم سوریه شکل گرفت، و برتری دادن یکی از آن ها بر دیگری اشتباه است.

از سوی دیگر یک مسؤل دولتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود برای «الشرق الأوسط» گفت: «ترکیه تصریحات خود را در مورد نزدیکی روابط با دمشق اصلاح کرد، و اشاره کرد بهبود روابط به اسد بستگی دارد و در نهایت همه چیز به ایجاد تغییرات از سوی رژیم سوریه مربوط می شود». کارشناسان در واشنگتن نیز گفتند: « اظهارات نخست وزیر ترکیه در خصوص نزدیکی با دمشق منعکس کننده نیاز به مهار تروریسم و تضمین ثبات منطقه ای از طریق بهبود همکاری با کشورهای همسایه می باشد، و تلاش آنکارا برای کاهش تنش با دمشق و یافتن گزینه هایی برای پایان دادن به درگیری ها است اما منظور ترکیه مطلقاً برقراری روابط گرم نیست».

در همین راستا، کمیسیون عالی مذاکرات سوریه امروز جمعه در ریاض جلسه خواهد داشت تا درمورد چشم انداز مرحله انتقالی آینده تصمیم گیری کند و سناریوی یکپارچه ای را با توجه به تمامی جزئیات روند انتقال سیاسی آماده کند.