عکس: آزمایش یک موشک بالستیک توسط ایران (آرشیو "الشرق الاوسط")

عکس: آزمایش یک موشک بالستیک توسط ایران (آرشیو “الشرق الاوسط”)

لندن – الشرق الاوسط آنلاین

روزنامه آلمانی دی ولت، روز پنجشنبه (۲ فوریه) به نقل از برخی منابع اطلاعاتی که نامی از آنها نبرده است گزارش داده ایران علاوه بر آزمایش موشکی بالستیک در روز یکشنبه، یک موشک کروز میان برد به نام “سومار” با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش کرده است.

هنوز هیچ واکنشی به این گزارش از سوی سازمان اطلاعات آلمان (بی ان دی) یا ایران صورت نگرفته است.

این روزنامه افزود “موشک سومار که در ایران تولید شده، در اولین آزمایش علنی موفقیت آمیز آن حدود ۶۰۰ کیلومتر برد داشته است”. به گفته این روزنامه، گفته می شود برد این موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای به ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر می رسد.

امکان رهگیری موشک های کروز بسیار سخت تر از موشک های بالستیک است؛چرا که این موشک ها در سطوح پایین پرواز می کنند و ممکن است سامانه های راداری قادر به ردیابی آنها نباشند و سامانه های پدافند موشکی با مشکلاتی در این خصوص مواجه می شوند. کروز همچنین، می تواند اهدافی را در عمق خاک دشمن هدف قرار دهد.

این روزنامه آلمانی به نقل از یک کارشناس امنیتی نوشت “امتیاز و ویژگی مهم این موشک برای ایران این است که نام موشک های کروز در هیچ کدام از قطعنامه های سازمان ملل که تولید موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را ممنوع کرده اند، نیامده است”.

به دنبال توافق هسته ای بین ایران و کشورهای بریتانیا و فرانسه و آلمان و چین و روسیه و آمریکا، تحریم های بین اللملی علیه ایران در ژانویه پارسال برچیده شد.

با استناد به برجام، ایران حاضر شد تا در ازای لغو اغلب تحریم ها برنامه هسته ای را متوقف کند.

ایران در قطعنامه شورای امنیت از تولید موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک های هسته ای به مدت هشت سال منع شده است. شورای امنیت از برجام حمایت کرده است.

تجربه آزمایش موشکی اخیر ایران تنها ساعاتی بعد از “اخطار” کاخ سفید به ایران در رابطه با موشک های بالستیک انجام شد. کاخ سفید با لحنی خصمانه به احتمال اعمال تحریم های جدید علیه ایران اشاره کرد که همین امر می تواند به افزایش تنش ها در منطقه منجر شود.

ایران روز چهارشنبه (اول فوریه) خبر آزمایش موشکی اخیر خود را تایید کرد و گفت این آزمایش منافاتی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد.

در این راستا، خبرگزاری تسنیم گزارش داد که ایران از انجام موفقیت آمیز آزمایش موشک بالستیک خبر داد. این در حالیست که آمریکا پیشتر گفته بود موشک قبل از اصابت به هدف در هوا منفجر شد.

حسین دهقان وزیر دفاع به خبرگزاری تسنیم گفت “آزمایش موشکی روز یکشنبه موفقیت آمیز بوده است.. این آزمایش منافاتی با برجام یا قطعنامه سازمان ملل ندارد.”