القاهره: علی ربیع

منابع آگاه در حزب «المؤتمر الشعبی»(کنگره عمومی) یمنی که پیشتر توسط علی عبدالله صالح اداره می‌شد، گفتند که رایزنی‌هایی در بین اعضا جاری است و پیش بینی می‌شود که رهبران این حزب به یک توافق کلی دربارهٔ رهبری گروهی جدید برسند که اداره مسائل حزبی را در خارج از کشور تا برگزاری کنفرانس عمومی آتی حزب برعهده گیرد.
به گزارش الشرق الاوسط، در رایزنی‌های سابق میان اعضا که طی دو ماه پیشین برگزار شده تعدادی از رهبران این حزب که در قاهره و ریاض و ابوظبی و مسقط مقیم هستند مشارکت کرده و تلاش می‌کردند تا نظم جدیدی بر حزب برقرار کنند و برای تشکیل یک رهبری گروهی جدید تلاش کنند.
این منابع از نزدیکی موفقیت تلاش برای انتخاب گروه رهبری جدید خبر دادند و پی بینی کردند این رهبری گروهی بین ۶ تا ۸ عضو را دربرگیرد که در راس آنها فرزند رئیس جمهور سابق یمن احمد علی عبدالله صالح قرار دارد.
همچنین سلطان البرکانی و محمد بن ناجی الشایف و ابوبکر القربی و قاسم الکسادی و یحی دوید در میان اعضای پیشنهادی قرار دارند.
اضافه بر این انتظار می‌رود که در روزهای آتی آخرین تفاهمات دربارهٔ هیئت رئیسه جدید حزب پایان پذیرفته و در بین اعضا جناح‌های موافق علی عبدالله صالح و جناحی که طرفدار رئیس جمهور کنونی عبدربه منصور هادی نیز حضور داشته باشند.
از سوی دیگر این منابع آگاه اظهار کردند که پیش بینی می‌رفت اعلان نام‌ گروه رهبری طی روزهای گذشته صورت گیرد اما عدم توافق بر تعداد مشخص اعضا این اعلان را به روزهای آتی موکول کرد.
همچنین پیش بینی می‌شود در میان اعضای منتخب، برخی از سران قبایل حضور یابند که از جمله آنها ناجی جمعان است.
گفتنی است که پس از کشته شدن علی عبدالله صالح بسیاری از سران حزب نتوانسته بودند از صنعا بگریزند و از این رو تحت سلطه گروهک حوثی باقی ماندند.
طی چند ماه گذشته اما پس از موفقیت برخی اعضا در گریختن از صنعا دور جدیدی از تلاش‌ها برای فعالیت جدید حزب صورت گرفته‌است.
هرچند تاکنون برخی از اختلاف نظرها میان عبدربه منصور هادی و دیگر اعضای گروه رهبری جدید حل نشده اما گفتگوها برای رفع تمام مشکلات جاری است و هادی طی دو ماه گذشته به قاهره سفر کرده و با تعدادی از سران حزب دیدار کرده بود.
بسیاری از تحلیلگران بر این نظرند که توافق بر سر یک گروه رهبری جدید با توجه به اوضاع نابسامان حزب معقول‌ترین راه حل ممکن به‌شمار می‌آید.
از آن رو که برگزاری یک گنگره عمومی، که طبق اساسنامه حزب تنها منبع تعیین رئیس به‌شمار می‌آید، برای حزب ناممکن است.
البته برخی از اعضای حزب پس از مرگ علی عبدالله صالح تحت تأثیر نفوذ گروهک حوثی، صادق ابو راس را به عنوان رئیس برگزیده و دیگر اعضا نیز گفتمانی را به کار می‌بردند که در تأیید این گروهک قلمداد می شد و مواضع مشابهی در خصوص عبدربه منصور هادی و حکومت قانونی اتخاذ کرده بودند.
به هرحال اکثر تحلیلگران بر این نظرند که اگر این حزب که برای سه دهه حاکمیت یمن را بر عهده داشته نتواند یکپارچگی خود را تحت رهبری یک رئیس توافقی جدید بازیابد از عهده ایفای نقش تأثیرگذار در اوضاع کنونی یمن و بازگرداندن نقش کلیدی خود نخواهد آمد.