برای بان کی مون پیامی فرستاد* حوثی ها و صالح به دنبال کمک از عراق و سوریه

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن

عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن

«الشرق الأوسط» اطلاع یافت که حکومت یمن به ریاست عبدربه منصور هادی، از حضور در نشست ژنو که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد برای انعقاد آن دعوت کرده بود، طی نامه ای که منصور هادی برای او فرستاد، عذر خواهی کرد. وی دلیل این کار را ادامه نبرد و درگیری توسط شبه نظامیان حوثی و پیروان علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق در یمن و همچنین تلاش های مکرر آن ها برای تحریک کردن کشورهای همسایه دانست.

یک مقام دیپلماتیک در نیویورک طی تماسی تلفنی برای «الشرق الأوسط» توضیح داد که حکومت یمن از تلاش های سازمان ملل استقبال می کند و برای همکاری با آن ابراز آمادگی می کند، و از حضور در نشست ژنو که قرار است در ۲۸ ماه جاری برگزار شود به همراه دیگر نیروهای سیاسی یمن عذر خواهی می کند.

فرحان حق، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از این طی کنفرانسی مطبوعاتی گفته بود که لیست نهایی دعوت شدگان برای رایزنی در ژنو در حال آماده شدن است. وی در عین حال اشاره کرد که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در حال برنامه ریزی برای به دست گیری رهبری مذاکرات است.

پیش بینی می شود که اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده سازمان ملل و تیم همراهش، برای آماده سازی نهایی کنفرانس اواسط هفته آینده به ژنو برسد. قرار است جلسه افتتاحیه «علنی» مشاورات ژنو روز پنجشنبه آینده برگزار شود.

از سوی دیگر، منابع سوری و عراقی فاش کردند که حوثی ها و جماعت علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن از عراق و سوریه درخواست کمک کردند. آنها همچنین از دیدار یحیی صالح، برادر زاده عبدالله صالح با بشار اسد رئیس جمهور سوریه در پایتخت این کشور خبر دادند. این دیدار هفته گذشته طی استقبال بشار اسد از هیئتی از «اتحادیه معلمان عرب» در حاشیه برگزاری نوزدهمین نشست این اتحادیه در دمشق صورت گرفت.

این دیدار، در نوع خود اولین دیدار علنی بین رژیم سوریه و مسؤلان رژیم سابق یمنی می باشد. در همین حال اظهارات عبدالله الاحمر معاون دبیر کل رهبر ملی حزب بعث، که یحیی صالح آن را بازگو کرد، و به موضع گیری نظام سوریه درباره حوادث یمن مربوط می شود اولین در نوع خود به شمار می آیند.

در بغداد نیز هیئتی از انصار الله حوثی یمن با تعدادی از رهبران سیاسی و حزبی عراق دیدار کردند.